Hej,

Har problem med tilluft till kaminen (Contura 560t) så nu beslutade jag mig till slut att följa röret och se var problemet är, jag trodde först det var så att luften kom direkt från krypgrunden då problemet uppstod ungefär i samband med att jag installerade avfuktare och tätade krypgrunden men det verkar vara korrekt installerat och det går ett isolerat rör i isoleringen i golvbjälklaget fram till fasaden och ett tilluftsgaller vilket stämmer med ritningarna men jag kunde inte se något galler trots att jag tog bort trallbrädor från altanen för att kunna se.
Till slut så inser jag att gallret sitter bakom en av fasadbrädorna och det har beckat igen av boss och skräp helt enkelt eftersom det är så tajt. Min plan är borra ett hål ungerfär i storlek med befintligt galler i brädan och kanske sätta dit ett till löst galler i brädan till så jag lite enklare kan rengöra i framtiden. Alternativt så kapar man brädan helt (i 15 graders vinkel) så får man ännu bättre möjlighet att rensa. Finns det några för eller nackdeler med dessa varianter eller finns det en tredje, ännu bättre lösning som jag inte kommit på?

En kofot som bänds mot en rödmålad plåtklädd vägg med en träbjälke som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad röd huspanel med en spricka där isolermaterial och spindelväv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.