Är det en dum tanke? Att ta tilluften till huset på vinden? Jag kommer montera ett fläktaggregat med värmeväxlare på vinden, jag kommer kapa de tre frånluftrör som finns idag och leda frånluften genom aggregatet och ut i friska luften genom de gamla rören. Tilluften kommer ner i huset genom några nya rör.

Men, frågan är om det går att ta tilluften från vindsluften, alltså inte genom en ventil i gaveln.

Idag ventileras vinden genom en spalt i takfoten och en spalt i nock. Taket mellan boutrymmet och vinden har en plastfolie så det kommer inte upp någon luft eller fukt från boutrymmet, bara värme. Vinden är alltid varmare än uteluften så trots att jag kommer suga in betydligt mycket mer luft än tidigare genom spalterna borde det inte bildas någon kondens.

På sommaren är vindsluften riktigt varm, men värmeväxlaren kommer då fungera 'baklänges' och kyla tilluften. På vintern tar jag tillvara en del av värmen som slinker ut uppåt.

Tänker jag fel?

Ska du koppla ett kylagregat på tilluten?

Nej, det hade jag inte tänkt, växlaren i sig själv strävar ju efter att utjämna temperaturskillnaden mellan ute och inne, därav att vindsluften kyls ner av frånluften.

Frågan är om du kommer att kunna tillgodo räkna dig värmen som sticker uppåt genom isoleringen. I och med att det kommer bli mer cirkulation av luft uppe på vinden om du nu tar luften däruppe.

En annan aspekt kan ju bli att du får byta filter oftare då det är rätt dammigt på vinden, och dom är inte heller gratis.

Kan inte säga om du kommer spara någon krona eller ej, men jag är tveksam till det.

Om det vore så att man tjänade på det borde alla göra så...men det gör man inte.

Redigerat:
Tack för bra synpunkter! Det är inte bara spillvärmen nerifrån man får tillgodo, den tror inte jag heller är så stor. Den stora vinsten är att vinden värms av solen, även på vintern är det betydligt varmare där oppe än ute.

Vinden är faktiskt inte särskilt dammig, så jag tror inte det blir något problem.

Är det någon som har synpunkt på eventuellt problem med fukt?

Vi gjorde en installation i en villa med spällstyrning.
Vintertid tog man uteluft från vinden
Sommartid tog man uteluft utifrån
Funkade bra!

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Sommartid kan det inte vara bra iaf. Vindsluften är kan ju vara 40 grader och det är den som kommer in isåfall. Annars förstår jag inte vad du har för aggregat som kan kyla ner uteluften.

Det är jag som inte lyckas förklara ordentligt, aggregatet blir ett Heru, det kan alltså inte egentligen kyla uteluften, jag kommer inte ha något kylpaket.

Antag att det på sommaren är 40 grader på vinden och 25 i huset, växlarpaketet kommer då bli 25 grader varmt av frånluften, vilket är mycket kallare än tilluftens 40, tilluften kommer alltså kylas ner till runt 80% av skillnaden (aggregates verkningsgrad), så där 28 grader. På samma sätt som frånluften kyls på vintern av tilluften. I exemplet kan aggregatet kan givetvis aldrig få ner tilluften under 25 grader.

Är det en kallvind så finns där garanterat mögelsporer. Det är inget du vill ha in i bostaden via tilluften.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
varför är där garanterat mögelsporer? :confused:

rudhan skrev:
Det är jag som inte lyckas förklara ordentligt, aggregatet blir ett Heru, det kan alltså inte egentligen kyla uteluften, jag kommer inte ha något kylpaket.

Antag att det på sommaren är 40 grader på vinden och 25 i huset, växlarpaketet kommer då bli 25 grader varmt av frånluften, vilket är mycket kallare än tilluftens 40, tilluften kommer alltså kylas ner till runt 80% av skillnaden (aggregates verkningsgrad), så där 28 grader. På samma sätt som frånluften kyls på vintern av tilluften. I exemplet kan aggregatet kan givetvis aldrig få ner tilluften under 25 grader.
Jag vet inte om du har en väldigt fin vind i ett nybyggt hus, eller så, men luften på vår vind skulle jag för död och pina inte vilja dra in i huset. Jag förstår din tanke, men jag tror att luften generellt sett (troligen även i någon mån hos dig) är av sämre kvalitet på vinden än utomhus, så jag skulle nog satsa på att använda ute-luften istället.

En annan aspekt är att om du använder vindsluften som tilluft måste ju denna ersättas utifrån, vilket innebär att du rimligen kommer att sänka temperaturen på vinden så att skillnaden inte längre blir så stor mellan inne och ute. Då får du också en risk att du försämrar klimatet på vinden med ökad risk för fuktproblem (daggpunkten).

Jag har hört talas om någon (tror att det var på värmepumpsforum) som har testat en variant på din idé, nämligen att ta tilluften utifrån men låta den passera genom ett nedgrävt rör i marken en sträcka för att låta markvärmen höja temperaturen med några grader på vintern (då marken är varmare än vinterluften) och sänka den på sommaren (då marken är kallare än sommarluften). Det förutsätter ju dock att förutsättningarna är sådana att det går att lösa på ett smidigt sätt, men idén borde funka.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Klappen skrev:
varför är där garanterat mögelsporer? :confused:
Därför att det alltid finns naturligt i luften... Det kvittar om det är på vinden eller utomhus. Men för att mögelsvampar skall etablera sig krävs rätt (för svampen alltså :)) temperatur och fuktighet.

F ö skulle jag avråda ifrån att ta uteluften via kallvinden, energivinsten blir marginell m t p att det hela tiden krävs ny uteluft. Att dra in fuktig luft, som det kan bli periodvis, känns inte särskilt lockande.
Sommartid får du ett onödigt värmetillskott, även om VVX tar ner temperaturen något.
Uteluften är dessutom renare, partiklar från isolering mm dras in i bostaden om än i små mängder.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Sett till klimatet på vinden tror jag det är väldigt fel att göra på detta sätt.

Tidvis är det katastrof att dra in fuktig uteluft på vinden (dvs när det är torrare på vinden) och med denna lösning kommer man tidvis dra in enorma mängder fuktig luft på vinden => mögel.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Stämmer in att man aldrig skall ta luft från en vind. Störtsa argumentet är att du får damm in i tilluften. Damm från exempelvis mineralull. Denna typ av damm sätter sig i dina lungor och kan ej filtreras bort med ett vanligt F7-filter. Ta luften ute.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.