Sommaren 2011 radonsanerades huset - radonfläkt + översyn av ventilation som resulterade i ökad tilluft samt ett nytt frånluftsdon i köket. Radon är inte längre ett problem i huset, däremot är det väldigt dragigt från de fönster som borrades upp för ökad tilluft. Det är så pass att det är oskönt att vistas i tv-rummet numera (två fönster som fick ventiler). Ventilerna mäter 550mm i bredd.

Ventilerna ser ut så här:
IMG_0062.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och med "skyddet" borttaget:
IMG_0063.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en massa hål borrade som man ser på bilden.

Vilka åtgärder kan man göra för att minska draget?

I ett rum är det lite för kallt, elementen har inte kapacitet att värma den kalla luften som kommer in. Ska jag täta några av småhålen eller är det bättre att sätta in ett extra el-element (har fjärrvärme och vattenburen värme till elementen).

Huset är ca 150m2 och fick 4st 550mm-ventiler + en 30mm-ventil. Innan dessa fönsterventiler sattes in fanns dessutom vanliga 100mm "hål i väggen" med plaströr på 5 stället i huset (tre uppe och två nere).

Tätar du blir det bara dragigare.
Du har inte redan stängt någon ventil nånstans? Annars får du väl sätta in radiatorer med mer watt än de du har idag i de kalla rummen?

Ja, det är kanske bara att beställa ett par el-element för komplettering så det gå att sitta o kolla på tv utan att sitta under filt...

I det är fallet så tipsar jag faktiskt om elementfläkten, den kan hjälpa till att få schakt på kallraset och få rummet varmt.
Billigare än nya element och kostar mindre i drift!

Annars får du nog lov att se över dina Element och termostater

En långsiktigare lösning för både radon och plånbok är ventilation med värmeväxlare dvs ftx

Du kan begränsa med någon typ av filter bakom gallret så begränsar du så det inte blåser in lika kraftigt. Eller så kan du byta bakstycket till en ventil som typ Biobe junior som har skjutlucka som kan täcka borrhålen helt eller delvis. Det är väl inte det optimala eftersom de har bedömt hur mycket tilluft som har behövts. Men om de bedömde att det behövde så mycket tilluft så hade lösningen varit med någon typ av förvärmning.
http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/ventiler.aspx

Redigerat:
Öka värmen och täta inte ventilerna. Förmodligen har du gått från ingen ventilation till korrekt ventilation och då ökar så klart värmekostnaden men du har i gengälld fått ett betydligt bättre klimat i huset.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Det är mekanisk frånluft i huset. Innan radonsaneringen vad det ganska mycket undertryck i huset och det är borta nu, så jag håller med om att ventilationen är bra/korrekt inställd nu. Men den är nästa lite för bra, i alla fall på vissa platser i huset.

Problemet i tv-rummet är att elementen är på max redan :( så det går inte att kräma på mer utan att installera ytterligare värmekällor.

Att sätta någon typ av filter bakom metallspjället låter lockande, i alla fall i ena av de två fönstren i tv-rummet (det som är närmast soffan). Bara det inte dämpar ventilationen för mycket..?

Vad har du för framledningstemperatur kontra utetemperatur och innetemperatur?
Har du justerat reglercentralen efter installationen av radonsugen och friskluftsintagen?

Eftersom du hade stort undertryck innan och antagligen större luftomsättning idag än tidigare så lär du behöva justera reglercentralen (få högre framledningstemperatur) för att kunna hålla behaglig inomhustemperatur.

Vad är det för reglercentral?
Vilka tempgivare finns det (framledning, utetemp, innetemp, returtemp) kopplade till reglercentralen?

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Fiffigt! :)

Jag ska ner och kolla sen i garaget, återkommer med mer info då.

Uppföljning - jag drog ner fläkten som sköter utsuget i huset. Det blev genast väldigt mycket skönare inne. Och ingen av oss har märkt av försämrad luft.

Funderar dock på om jag måste be någon ventilationsfirma komma hit och mäta flödena i utsugen... Eller hur gör jag det enklast själv? Jag vet hur jag ska räkna om jag bara lyckas mäta flödet.....

Det du har gjort är att sätta radonsaneringen ur spel.
De som monterade in fläktarna mätte väl upp flödet eller?
Normen är att alla luft ska bytas varannan timme.
Ska man sanera Radon brukar det vara något högre omsättning.
Man klarar inte att justera själv om du inte ha instrument för att mäta flödet.
Fredrik

Jag ska ta hit en firma som mäter upp ventilationen igen.

När vi renoverade köket byttes styrningen ut till fläkten så det måste mätas upp igen nu. Ska kanske passa på att dammsuga ur ventilationsrören samtidigt...?!

Jag viskade ur våra frånluftskanaler i höstas, dom var då ca fem år, det blev väldigt mycket dam som hamnade i frånluftsfiltret. Friskluftskanalen innan filtret var också ganska smutsiga.

Viskade?

Vi flyttade in i huset 2010. Är byggt -82. Tvivlar på att föregående ägare någonsin gjort rent frånluftkanalerna.

Det finns inga filter för tilluften, det är fritt blås genom fönstren så att säga :)

Man brukar säga att man viskar kanalen när man rengör kanalerna med en roterande viska. Viskan är som en flaskborste men mycket större diameter men mycket plattare (ca 5 cm tjock) som man sätter på en stålvajeraxel (i ett ytterhölje) som man kopplar på borrmaskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.