Nybyggt attefallshus, 25 m2 + sovloft på 10 m2.

Håller på att planera kök. På bild ser ni högskåp till vänster om fönstret.
Det oturliga är att på ca 190 cm höjd sitter tilluftsventil. Den enda som finns i huset.
Ventilen sitter på angränsande vägg, dvs hamnar bakom högskåpets ena långsida.
Är det OK att bygga såhär om man ser till att högskåpet inte går ända in mot väggen där ventilen sitter utan att man har en luftspalt där? Isåfall hur stor krävs? Eller kommer tilluften oavsett ha svårt att ta sig in och upp och ut bakom skåpet och vidare ut i huset?

Två varianter, där högskåpet på ena bilden kommer innehålla kyl och frys eller andra alternativet där man istället placerat en ugn.

Eller är sista bilden att föredra, den med fläkten? Då kommer tilluftsventil inte att täckas alls.

Tacksam för goda råd!

• 3D-modell av kök med skåp, diskbänk, spishäll och ugn. Svartvit rendering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av kök med skåp, ugn, mikrovågsugn och diskbänk, visad på datorskärm.
    Skapa konto
  • Ett modernt kök visas på en datorskärm, innehåller skåp, fläkt, spis, mikrovågsugn och diskho.
    Skapa konto
Högskåpet bör i vilket fall som stå minst 20 mm från vägg, helst 100 mm för att inte skåpluckor ska ta i väggen.

Det är även bra om man kommer åt tilluftsventilen för manövrering/rengörning, men det kan ske genom lucka i skåpsväggen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sen är det väl rent principiellt olämpligt med tilluft där köket är utan där ska det ju vara frånluft. Tilluft blir ju trevligare på sovloftet och vid soffa/matbord där nere.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Sätt igen hålet och ta upp en ny ventil?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Å andra sidan var det ju i äldre hus väldigt vanligt att ha tilluft rakt in i skafferiet, för att få det lite svalare. Så det kanske går att göra något positivt av det hela?

BirgitS
S Stuff skrev:
Å andra sidan var det ju i äldre hus väldigt vanligt att ha tilluft rakt in i skafferiet, för att få det lite svalare. Så det kanske går att göra något positivt av det hela?
Fast det förutsätter ju att skafferidörren är hyfsat tät, inte ens i äldre hus var det meningen att skafferiventilen skulle ventilera hela köket utan man ville ju ha det kallt bara i själva skafferiet.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det förutsätter ju att skafferidörren är hyfsat tät, inte ens i äldre hus var det meningen att skafferiventilen skulle ventilera hela köket utan man ville ju ha det kallt bara i själva skafferiet.
Beror på vad du menar med hyfsat tät. Aldrig sett ett skafferi som görs tätare än ett vanligt högskåp. Det handlar alltså bara om att göra skafferiet något svalare än rumstemperatur. Det behöver alltså inte vara kylskåpstätt. Givetvis kommer huset delvis ventlieras via skafferiet om det är skapligt skjuts i frånluften

BirgitS
S Stuff skrev:
Beror på vad du menar med hyfsat tät. Aldrig sett ett skafferi som görs tätare än ett vanligt högskåp. Det handlar alltså bara om att göra skafferiet något svalare än rumstemperatur. Det behöver alltså inte vara kylskåpstätt. Givetvis kommer huset delvis ventlieras via skafferiet om det är skapligt skjuts i frånluften
De 3 kallskafferier som jag har sett mycket av från 40-, 50- resp. tidigt 60-tal hade överfalsade dörrar och handtag som var till för att stänga till ordentligt, inte bara ett enkelt handtag som andra skåpluckor. Man eftersträvade också ordentligt svalt för att maten skulle hålla sig, inte bara 15 grader utan hellre 10 grader. Kylskåpen var små så allt fick inte plats i dem. Mitt minne från när jag var barn var att man möttes av ordentligt med kall luft när man öppnade dörren och det var lite kallt på golvet framför skafferiet jämnt. Mormors kallskafferi från 1900 hade en vanlig innerdörr.

BirgitS BirgitS skrev:
Sen är det väl rent principiellt olämpligt med tilluft där köket är utan där ska det ju vara frånluft. Tilluft blir ju trevligare på sovloftet och vid soffa/matbord där nere.
Sant! Men, litet hus med frånluft i form av Paxfläkt i badrummet som går konstant och dörren alltid öppen till badrummet så luft från huset kan dras ut via den.
Är det OK? Tillräckligt?
Attefallshus med öppen planlösning och sovloft.

Vad är fel med att tilluft sitter nära köksdelen?

BirgitS
Normen är minst 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/person. Jag vet inte om din badrumsfläkt klarar av det.

Det normala är att badrumsdörren har en springa undertill så att luften kan passera även när dörren är stängd. Om inte så slutar ju ventilationen att fungera när man stänger dörren för att duscha.

Det är ju meningen att luftflödet ska passera alla utrymmen där man vistas så att man andas frisk luft. Ett kök "smutsar" ner luften när man lagar mat, så osig och fetthaltig luft ska inte cirkulera runt i hela bostaden innan den åker ut. Om man bara har tilluft och frånluft där nere i ett hus med sovloft så är det stor risk för att den friska luften aldrig kommer upp till sovloftet, dvs. de som sover där andas dålig luft.

BirgitS BirgitS skrev:
Normen är minst 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/person. Jag vet inte om din badrumsfläkt klarar av det.

Det normala är att badrumsdörren har en springa undertill så att luften kan passera även när dörren är stängd. Om inte så slutar ju ventilationen att fungera när man stänger dörren för att duscha.

Det är ju meningen att luftflödet ska passera alla utrymmen där man vistas så att man andas frisk luft. Ett kök "smutsar" ner luften när man lagar mat, så osig och fetthaltig luft ska inte cirkulera runt i hela bostaden innan den åker ut. Om man bara har tilluft och frånluft där nere i ett hus med sovloft så är det stor risk för att den friska luften aldrig kommer upp till sovloftet, dvs. de som sover där andas dålig luft.
Anser du att jag borde installera ytterligare paxfläkt (frånluft) i huset och ytterligare tilluftsventil uppe vid sovloftet?

BirgitS
Jag kan ju omöjligen veta vilket luftflöde som den fläkten ger.
Det är vanligt med en tilluftsventil uppe vid sovloftet som jag har förstått det.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.