227 läst · 7 svar
227 läst
7 svar
Tilluft 75mm vs 100mm genom vägg
Hus med frånluftsvärmepump: byta tillufts-ventiler.
Nyligen köpt hus med frånluftsvärmepump. Tilluften sker genom ventiler ovanför fönster i sov och vardagsrum. Dock är det vanliga runda ventiler, blir en hel del kallras då de är öppna i underkant.
Tänkte byta till nyare ventiler som går att stänga syeglöst och inte släpper luft rakt ner.
Nya är dock minst 100mm i diameter på röret genom väggen, och mina befintliga har 75mm.
Tilluften räcker gott o väl till för oss, går att tända en braskamin utan att det ryker in, så inte allt för kraftigt undertryck.
Har man någon fördel att gå upp till 100mm genom väggen? Tänkte köpa bara innerdel och tejpa mot befintligt 75mm för, då det är det absolut enklaste, behöver bara ta upp hålet i innervägg lite.
Nyligen köpt hus med frånluftsvärmepump. Tilluften sker genom ventiler ovanför fönster i sov och vardagsrum. Dock är det vanliga runda ventiler, blir en hel del kallras då de är öppna i underkant.
Tänkte byta till nyare ventiler som går att stänga syeglöst och inte släpper luft rakt ner.
Nya är dock minst 100mm i diameter på röret genom väggen, och mina befintliga har 75mm.
Tilluften räcker gott o väl till för oss, går att tända en braskamin utan att det ryker in, så inte allt för kraftigt undertryck.
Har man någon fördel att gå upp till 100mm genom väggen? Tänkte köpa bara innerdel och tejpa mot befintligt 75mm för, då det är det absolut enklaste, behöver bara ta upp hålet i innervägg lite.
Låter lite som en temporärfix att "tejpa" fast en innerdel ? Hur kommer det hålla över tid ?J johan_paz skrev:Hus med frånluftsvärmepump: byta tillufts-ventiler.
Jag förstår att du itne vill såga upp hålet, det blir ju en större operation.
Men är det inte bättre att fösöka få tag på rätt innerdel, typ denna ?
https://www.ljusochlampor.se/skivve...MIg7XMnciSigMVy0-RBR3SczigEAQYASABEgKMmfD_BwE
Eller hitta en stos från 100 - 75 mm ?
https://www.fruugo.se/abs-plast-med...MIrZS5vsiSigMV8EiRBR3lcRJdEAQYBSABEgIQtvD_BwE
Att gå från 75 - 100 mm kan iofs skapa ljud från ventilationen i värsta fall , men en stos borde iaf göra luftflödet bättre och hålla över tid bättre än byggtejp som du skall försöka få till inuti en vägg.
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Röret ligger löst inne i väggen, 1989 var det tydligen inte så noga med att det skulle sitta fast hela vägen ut, och det har uppenbarligen funkat fint i 35 år. Gallret på utsidan sitter helt under tak så det måste regna snett uppåt för att komma in vatten där.
Hur det skulle bli mer ljud av att sätta på 100mm ventil på ett befintligt 75mm rör har jag svårt att se, omvänt så hade det ju blivit en ny begränsning. Och ja, givetvis stos är bättre än tejp, men kanske även överkurs och gör att hålet i innervägg behöver tas upp ännu mer.
Frågan var mera varför man gått upp till 100mm som standard från 75mm som tydligen var vanligt för 30-40 år sen.
Hur det skulle bli mer ljud av att sätta på 100mm ventil på ett befintligt 75mm rör har jag svårt att se, omvänt så hade det ju blivit en ny begränsning. Och ja, givetvis stos är bättre än tejp, men kanske även överkurs och gör att hålet i innervägg behöver tas upp ännu mer.
Frågan var mera varför man gått upp till 100mm som standard från 75mm som tydligen var vanligt för 30-40 år sen.
Jag har samma i mitt hus byggt 1989.
Mekanisk frånluft och 1-2 tilluft i varje rum.
75mm rör som kanske inte låg löst men bara satt fast mot yttervägg.
Tätade någorlunda på insidan med mjukfog.
Satt rosettventiler när jag köpte kåken men bytte till Fresh TL-F.
Köpte bara innerdelen utan rör och satte centrerat över 75mm rörets utlopp.
Har funkat fint nu i 12 år.
Slipper att det blåser rakt in, verkar blanda sig bra med inneluften och går enkelt att justera.
Slipper att det blåser rakt in, verkar blanda sig bra med inneluften och går enkelt att justera.
Möjligt, men det här handlar ju om ett hus från -89A ajn82 skrev:
J johan_paz skrev:
Det låter fint här är hålet i ytterväggen är rektangulärt och upptaget efter gallret på utsidan, så ingen möjlighet att täta utan att göra om även detta. Ganska tight uppåt på utsidan och regeln över fönstret nära på insidan så att ta upp för 100mm rör lockar inte. Galler med stos för 75mm rör har jag inte hittat något.Dede77 skrev:Jag har samma i mitt hus byggt 1989.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frånluftsventiler vs friskluft/tilluftsventiler i villa byggd 1967
Ventilation -
Uppvärmd tilluft trots avstängd värme
Ventilation -
Behövs både från och tilluft?
Ventilation -
Avstånd mellan ljuddämpare och tilluftdon
Ventilation -
Hur underhålla tilluftsventilernas filter i Älvsbyhus byggt 2019?
Ventilation