Hej,

Jag bygger ett Eksjöhus. Vad har man för rättigheter när det gäller tillträde till huset under byggtiden? Våran entreprenör vill inte ge oss någon nyckel så vi kan komma in och se det som är gjort.

Nu visar det sig att han har tagit betalt för en massa jobb som han inte har gjort och eftersom jag jobbar under dagtid så har jag ingen möjlighet att kolla vad som är gjort och inte gjort.

I kontraktet står det: Beställaren äger tillträde till arbetsplatsen endast efter överenskommelse med byggentreprenören på platsen. (ABS 05)

Är det någon som vet vilka rättigheter man har?

Kan man kräva att få en nyckel?

Mvh

UK73

Redigerat:
Nej jag tror inte du kan kräva att få en nyckel eftersom din entrepenör är ansvarig för arbetsmiljön, dvs de är ansvariga för att du inte skadar dig när du är där och därför vill de nog ha en representant på plats. Däremot ska du nog kunna kräva att få en tid då du kan komma dit. Jag kan det hos LB-hus och min säljare brukar ställa upp på de mest konstiga tider på dygnet.

Bygger med LB-hus vi med och har tillträda att kika omkring sålänge någon av byggarna finns i huset. Annars avtala tid med säljaren så som jhenrikj skriver. Detta sker med hänvisning till arbetsmiljö/arbetsplatsbestämmelser.

Tycker det är märkligt med hantverkare som inte tillåter beställaren får komma in i huset. Som byggherre har man ju det yttersta ansvaret för att huset byggs enligt Boverkets byggregler. Hur skall man kunna göra detta om dom vägrar dig tillträde? Man får bara se till att man inte är i vägen och stör. Däremot tycker jag det är helt OK att man inte får egen nyckel.

På företaget där jag arbetar är det snarare regel än undantag att kunden kommer för att kontrollera kvaliteten på det arbete vi utför åt dom. Då är det våra försäkringar som omfattar deras närvaro. Skulle aldrig säga nej till mina kunder.

Vi brukar bestämma tid för att få komma in, oftast har vi gjort det i samband med att det är något beslut som kan tas. Men nyckel det får man inte och kan inte kräva. Har aldrig varit något problem med att inte få komma in när vi bett om det.

www.salstatosee.blogspot.com

De flesta som har ett kontrakt med en snickare använder vällans ändå av ABS 05? (hoppas då jag). Läs punkt 7: http://www.tumstockenbygg.se/PDF/ABS_O5.pdf

Sedan kan man ha sidoavtal som jag har med min snickar där jag har en egen nyckel och tillträde till bygget. Skulle det dock hända något när snickaren inte är där så är det min försäkring som täcker detta, men händer det när dom är där och arbetar så är det hans försäkring som gäller.

Nja...nu för tiden är den väl ABS09 som gäller......iallfall när det gäller småhusbyggnation.

Jag ville måla mitt hus under semestern i år, men det fick jag inte av LB-hus eftersom de inte kan garantera arnetsmiljön då. Enligt ABS09 har entreprenören hela arbetsmiljöansvaret, så även om jag är där ensam så är det deras ansvar. Det är möjligt att det är ändrat sedan ABS05 om det enligt den är som andterton skriver ovan.

Du har rätt, jag kolla på det gamla avtalet på förra husbygget, sorry. Det är ABS 09 som gäller nu och snickaren har hela arbetsmiljöansvaret. Fast vi har fortfarande ett sidoavtal :)

>Nu visar det sig att han har tagit betalt för en massa jobb som han inte har gjort och eftersom >jag jobbar under dagtid så har jag ingen möjlighet att kolla vad som är gjort och inte gjort.

Lite konstigt att du då vet att han tagit betalt för sånt som inte är gjort!?

Vi hade inga problemmed att få tillgång till huset för att se vad snickarna gjort och hur de gjort. Snickarna sa var de gömde nyckeln när de gick så vi kunde komma in på kvällarna. De var mkt tillmötesgående och de fixade saker utöver vad som stod i kontraktet som vi hade som extra grejjer, iof smågrejjor men iaf!

patrik659 skrev:
Vi hade inga problemmed att få tillgång till huset för att se vad snickarna gjort och hur de gjort. Snickarna sa var de gömde nyckeln när de gick så vi kunde komma in på kvällarna. De var mkt tillmötesgående och de fixade saker utöver vad som stod i kontraktet som vi hade som extra grejjer, iof smågrejjor men iaf!
Det brukar säkert gå alldeles utmärkt att komma överens med snickarna (sen ska man ju ha larmkoder och sånt också). Men den dagen du snubblar på tröskeln och slår huvudet i kaminen kanske de inte är lika glada när de kommer fram till att det är deras fel. För mig känns det som ett tecken på hur seriöst ett företag är när de är ganska så hårda på att hålla på regler och bestämmelser. Fuskar man med det ena så finns det ju inget som garanterar att man inte fuskar med annat heller, även om det givetvis inte behöver ha något sammanhang....

jhenrikj skrev:
Det brukar säkert gå alldeles utmärkt att komma överens med snickarna (sen ska man ju ha larmkoder och sånt också). Men den dagen du snubblar på tröskeln och slår huvudet i kaminen kanske de inte är lika glada när de kommer fram till att det är deras fel. För mig känns det som ett tecken på hur seriöst ett företag är när de är ganska så hårda på att hålla på regler och bestämmelser. Fuskar man med det ena så finns det ju inget som garanterar att man inte fuskar med annat heller, även om det givetvis inte behöver ha något sammanhang....

Vi har inga trösklar :D:D:D:D

Bygger ett skidstahus där jag vill ha en egen nyckel till huset men enligt entreprenören är det en försäkring som hindrar detta och undrar om det inte går att skriva ett avtal där vi tar vårat ansvar om vi är i huset när inte entreprenören är där ?
Samt att entreprenören inte är nätvarande när delar av huset leveras vilket står i leverans avtalet och jag vill ha ett godtjännande att varorna är riktiga innan jag betalar fakturor men jag får inget leverans besked ?

Det brukar rent generellt vara väldigt svårt att avtala bort ansvar för personskador, så förståeligt att de inte vill ge ut nyckel

Det gäller ju inte bara personskador, antag att du råkar bränna ned huset (ex. en bygglampa som ramlar omkull), då är det inte säkert att försäkringen gäller om det beror på en lampa som du tänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.