Står i begrepp att flytta in i nyproducerad bostadsrättlägenhet, där handpenningen varit erlagd en längre tid. Har redan innan besiktning kunnat konstatera en rad större fel på de tillval som gjorts, bl.a avseende badrum och parkettgolv, där jag reklamerat både materialet i sig och det, enligt min mening, dåligt utförda golvläggandet och plattsättningen.Byggherren och det anlitade byggbolaget är allt annat än intresserade av att rätta till felen och lät "för min skull" som det hette, ordna en särskild besiktning avseende dessa reklamationer, där besiktningsmannen är "deras" och har besiktigat alla de övriga lägenheterna i sammanlagt 5 höghus som ingår i projektet. Det heter ju att besiktningsmannen är opartisk, men det känns tydligt att så inte är fallet. Mina reklamationer och klagomål har jag dragit ända upp på ledningsnivå, men de "kör över" mig gång på gång, och i gott sällskap av byggbolaget, underleverantörer och leverantörer, och jag är ensam och känner mig helt maktlös. Besiktningsmannen menar att felen är inom "toleransramarna", att andra ska undersökas och "bevisas" och att några mera bagatellartade saker skulle vara fixade till slutbesiktningen, som hölls idag. Ingenting var emellertid fixat till dagens duell, och några "undersökningar" har inte gjorts. Hela ärendet har blivit oerhört "infekterat" och besiktningsmannen avbröt besiktningen i protest idag.
Nu undrar jag vad jag ska göra, då byggherren förstås menar att hela köpeskillingen, dels för lägenheten och dels för tillvalen ska vara erlagd innan man får kvittera ut nycklarna. Finns det något sätt att ex deponera köpeskillingen hos någon tills tvisten är löst? Känns ju helt förkastligt att erlägga så mycket pengar när det är så mycket fel på tillvalen? Tacksam för svar!

Känns som att du har startat flera trådar med samma frågeställning?

å förlåt, ja det har jag kanske, men bara delvis.......tror inte att jag tidigare frågat om det här med tillträdet och betalning. Är väl smått desperat efter något svar, men hittills inte fått det..........vad jag kan se....?

ok, vi gör det enkelt

- Du köper inte en lägenhet.
- Du köper en andel i föreningen som i sin tur förvärvar fastigheten.
- Genom din andel i föreningen disponerar du en del av föreningens fastighet.
- Du är inte avtalspart mot byggherren och det får du leva med.
- Du får vända dig till din förening!

Troligtvis hårt, men sant...

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det du skriver känner jag till, men Brf säger att de inte har att göra med mina tillval!Och för att komplicera det ännu mer så har besiktningen skett mellan byggherren och byggbolaget.............och för att göra det ännu mera bizarrt så är suppleanten i Brf-styrelsen i ledningsgruppen för byggherren. O det är just därför som min rättsliga ställning känns mycket "egendomlig"

Ta in en egen besiktningsman......

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
nya föreningar; många dubbla stolar, ett känt problem...

ja en egen besiktningsman har jag tänkt anlita, men tillträdet är om bara ett par dagar, så jag undrar över betalningen?

lilimata skrev:
ja en egen besiktningsman har jag tänkt anlita, men tillträdet är om bara ett par dagar, så jag undrar över betalningen?
Kanske bäst att besikta innan du betalar....att du skulle få tillbaka några pengar efteråt tror jag du kan glömma...

O
i den tidigare tråden fram kom det att en stor del av de felen som TS tar upp inte är att betrakta som fel enligt byggarnas bibel, det är även den som besiktningsmännen går efter. Det är samma svar du fått i din tidigare tråd.
Det är nog bara att betala i detta fall, tyvärr. TS får försöka övertyga byggherren att få vänta med att betala tills efter en besiktning gjord av en besiktningsman utsedd av TS. Fråga är dock om det kommer att bli någon skillnad.

Jag misstänker att du blir så illa tvungen att betala för att få tillträde till lägenheten. tror nämligen inte att det finns så mycket att hämta juridiskt i detta fall... framför att då TS köper en "lgh" i en brf. Om styrelsen som förvisso är tillsatt av byggherren godkänner bygget så tror jag att det är svårt...

@odjuret Hur hittar jag till "den tidigare tråden". Är alldeles "grön" i sådana här internetforumsammanhang!

Precis till vänster om ditt sista inlägg så finner du lite info om dig själv, bl a ditt namn här på forumet, näst längst ner finns en länk som heter "8 inlägg", klicka på denna...

tack så mycket för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.