Jag sitter och filar på ett projekt där huset har en liten förgård mellan huset och gatan.
Denna ska bestå av en parkeringsplats och lite buskar och annat.

Kruxet är att jag ska ha gjutna betongmurar runt det och ett ingjutet skyddsrum rakt under.

Frågan är; hur göra med avrinning från regnvatten och annat? Hur djupt måste man bygga skyddsrummet för att vattnet ska gå in i jorden och inte samlas på botten av förgården/taket på skyddrummet?

Bifogar en amatörritning. Syftet är att visa att förgården är inhängnad av betong.

JPGRitning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ingen som känner sig manad?

Förkortad fråga är väl; hur mycket jord måste man ha för att den ska ta upp regnvatten?

Frågan är inte "hur djupt" utan "hur högt".

Du gör avrinningshål i muren och ser till att golvets yta (skyddsrumstaket) är högre än omgivande mark samt, precis som ett badrumsgolv, sluttar en aning mot hålen.

Växtligheten sätter du i upphöjda odlingsbäddar.

Sedan är jag lite nyfiken förståss på vad du ska ha ett skyddsrum till? Bor du nära något militärt mål?

Hmm, bra lösning. Tack

Allmän oro över sakers utveckling kan man säga.

Då är nog en stuga långt ute på landet ett bättre skydd, skyddsrum skyddar bara mot direkta bombträffar.

Borde finnas lösningar på marknaden. Tänker på nedgrävda parkeringsgarage och likn som blir vanligare och vanligare i de flesta städer. Ofta med hus och grönområden ovanpå.

Kanske principiellt liknande lösningar som gröna tak?

Finns det ngn dräneringsledning att ansluta till?

Lutar marken runtom förgården?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.