Hej alla,

Läst på forumet i olika trådar men hittar inget som ger mig svar.

Upplevt att ett par slingor varit kalla och när jag tittade till systemet igår var tillopp-/framledningstemp kring 30, men också returen (Som jag förstått det hela ska man eftersträva 4-5 graders skillnad, så redan där började varningsklocka ringa att något inte står rätt till).
Samtliga rör från tilloppet var lika varma, men bara fyra returer var varma medan tre var kalla. Tog bort ställdonen på samtliga, och på ett par var plastpiggen sönder, så de blir att byta ut. Men på två av de kalla returerna var ventilen fast i nedtryckt läge, så använde tång för att få upp dem och nu går de upp och ner igen. För info, på ställdonet står det "NO" på slutet så utgår från att det är ett "Normally Open"-system jag har.

Nu till problemet. Efter jag gjort ovan har tillopp-/framledningenstempen gått ner till ca 22, och returen likaså. Det har gått snart 24h och tempen uteh är cirka samma, kring nollan, +-/2 grader. Temperaturen i huset är ungefär samma, men man märker en tydlig skillnad i ett rum med klinkers där det tidigare varit varmt, nu är kallt.

I min felsökning så kan det vara något med cirkulationspumpen/shunten (Grundfos till höger), men sen surrar på och när jag ändrar mellan stegen (normalt 2) så går ändrar den ljud. Tänker att den är intakt.
Dock inte fått rätsida på den grå/svarta saken som sitter under returröret. Det finns ett reglage på den, men ej rört.
Någon som har gissning på vad som kan undersökas, eller är det att ringa service direkt?

TILLÄGG: Huset är tvåplan på 140kvm med vattenradiatorer på ovanvåningen och de är fortsatt varma, och värmepumpen i sig går och levererar varmvatten.

Tack på förhand alla kunniga!

• Värmeinstallation, kopparledningar, cirkulationspump, mätare, ventiler, väggenheter, röranslutningar, teknisk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets fördelningsrör med etiketterade termostatventiler, mätare, och anslutning till elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Ser ut som den gråsvarta reglermotorn saknar elledning? Kanske man manuellt måste vrida vredet för att öka värmen i golven? Vad är det för framledningstemperatur ut från pannan? Kanske behövs en injustering av hela värmesystemet och det är ett ganska stort tidskrävande jobb.

J Josth skrev:
Hej! Ser ut som den gråsvarta reglermotorn saknar elledning? Kanske man manuellt måste vrida vredet för att öka värmen i golven? Vad är det för framledningstemperatur ut från pannan? Kanske behövs en injustering av hela värmesystemet och det är ett ganska stort tidskrävande jobb.
Tack för snabbt svar.

Den ligger på 41 grader vilket är korrekt enligt vald värmekurva och utetemperatur. Så någonstans på de 1,5m mellan pannan och golvvärmen försvinner 20 grader?

Tillägg: Rören från VP är varma, men efter vattnet passerat cirkulationspumpen så är vattnet i kopparröret (övre) kallt. Så är det någon vajsing med CP ändå, trots att den surrar på och ändrar frekvens när jag ändrar nivå?

Har även testat att lufta både tillopp och retur och det kommer vatten direkt jag rör på de vita ventilerna längst till vänster.

Redigerat:
Ok, ja med 41 grader framledning borde värmen räcka till mer än väl. Golvvärme brukar klara sig med 35 grader den kallaste dagen på året (DVUT) och yttemperaturen på golven får inte bli mer än 27 grader för inte parketten ska skadas och resa sig. Golvvärmeshunten ska alltid ta ner framledningstemperaturen till det som är lagom för golven och den gråsvarta reglermotorn ska normalt sköta detta. Prova att öppna den gråsvarta ventilen manuellt och vänta ett par timmar för att se om temperaturen på golvvärmen ökar.

Glömde besvara din förra fråga - nej, finns ingen el till reglermotorn.

Testar att skruva på den. Gissar att det är moturs som öppnar i klassisk "lefty loosey righty tighty"? Ett kvartsvarv bör räcka tro? Sorry för idiotfrågorna...

Ja börja med det. Golvvärme är väldigt värmetrögt så det kan ta ett dygn innan man märker skillnaden i respektive rum.

J Josth skrev:
Ja börja med det. Golvvärme är väldigt värmetrögt så det kan ta ett dygn innan man märker skillnaden i respektive rum.
Tack för din hjälp. Testar det och kollar vad som händer.

Återrapporterar senast imorgon :)

Uppdatering.

Tilloppstempen gick nästan direkt från 22 till 26 grader, och stabiliserats sig där. Dock kvarstår problemet med att returen följer efter, ligger ca 1-1,5 grader under. Har det att göra med att CP pumpar för snabbt eller vad kan det härstamma från?

Bra fråga. Kan vara att golv-CP pumpar för snabbt men också bero på aktuellt värmebehov. Maximal deltaT på 4-5 grader i golven förutsätts nås vid DVUT som kan vara t.ex. -20 °C beroende på var man bor. Vid nollgradigt ute behövs bara ca halva den värmeeffekten som vid DVUT och deltaT blir lägre. Det är främst deltaT över själva värmepumpen som bör vara ca 7-8 grader för att vara optimalt och det går om värmepumpen kan styra den CP som sitter där.

• Gilla
PopL
  • Laddar…
P PopL skrev:
Dock kvarstår problemet med att returen följer efter, ligger ca 1-1,5 grader under.
"Felet" ligger väl i att man nästan aldrig har förinställningar på golvvärmesystem, utan att reglerdonen ska hantera detta.
Till skillnad mot vanliga shuntar/termostatventiler som reglerar flödet/temperaturen så funkar reglerdonen för golvvärme som on/off, dvs de öppnar/stänger flödet olika lång tid.

I ditt fall så verkar det vara åtminstone 1, ev 2 fel.
  • Shunten (den du vred på & som inte har nån elkabel) borde nog vara ansluten med el till nån form av reglercentral
  • kontrollera funktionen på reglerdonen så att de faktiskt fungerar

Uppdatering - tilloppet och returen har stabiliserats kring 26-27 resp 1-1,5 grader under. Baserat på vad ni skriver verkar det ändå vara OK värden med tanke på rådande väderlek och att inomhustempen är bra. Blir dock inte klok på varför vissa returer är varmare än andra. Upplever det som att det är varmt på all slingor, men att returen skiljer avsevärt på hälften. Hälften är kalla, hälften är i princip lika varma som tilloppet. Upplever också att VP får jobba mer (går ner till 48 grader vs 49 innan vilket gör att elpatron får jobba mer), dock är den såpass gammal att jag inte kan få ut data (Nibe 310P). Gällande returen, då tilloppet är varmt på alla slingor, kan det vara idé att strypa de som är nästan lika varma, eller öka flödet på de som är kallare?

L lat skrev:
"Felet" ligger väl i att man nästan aldrig har förinställningar på golvvärmesystem, utan att reglerdonen ska hantera detta.
Till skillnad mot vanliga shuntar/termostatventiler som reglerar flödet/temperaturen så funkar reglerdonen för golvvärme som on/off, dvs de öppnar/stänger flödet olika lång tid.

I ditt fall så verkar det vara åtminstone 1, ev 2 fel.
  • Shunten (den du vred på & som inte har nån elkabel) borde nog vara ansluten med el till nån form av reglercentral
  • kontrollera funktionen på reglerdonen så att de faktiskt fungerar
Tack för svar!

Då VP borde bytas inom en snar framtid baserad på ålder (17 år), kanske det är värt att ansluta shunten till en ny central som du nämner. Är det ett stort och påkostat ingrepp?

Med reglerdonen gissar jag du menar reglagen på väggarna som styr ställdonen? De lyser iaf när man ändrar temp, och ställdonen är alla varma men om de expanderar inuti som tänkt vet jag ej. Får kolla om plastpiggen rör sig något vid aktivitet eller ej (gissar att det är så jag kan kontrollera?).

Du borde kunna köpa en reglerutrustning för 2-3" ifrån tex Rinkabyrör. Du klarar dig med absolut det enklaste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.