5 638 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
TillLuft / Ventilation - Hel/Halv?
Hej på Er!
Vi har nu första vintern i nya huset, och nu när det har blivit kallt ute, så stiger jo också el förbrukningen reellt!
Min fråga är: De här tillluft ventiler som vi ha i alla rummen, hur "öppna" skall de vara på vintern för att ha ett bra inomhusklimat?
Idag är de öppna till 100% i alla rum, men då inser jag jo att det kostar extra mycket att värma upp kåken också.
Så hur är det, kanjag stänga igen lite, eller blir det mycket sämre klimat inne då?
Vi har frånvärmepump (IVT 490) som uppvärmningssystem, och har senaste månaden gjort av med 2300Kwh - Är det lagom för en nybyggd villa på 140m2
Vi har nu första vintern i nya huset, och nu när det har blivit kallt ute, så stiger jo också el förbrukningen reellt!
Min fråga är: De här tillluft ventiler som vi ha i alla rummen, hur "öppna" skall de vara på vintern för att ha ett bra inomhusklimat?
Idag är de öppna till 100% i alla rum, men då inser jag jo att det kostar extra mycket att värma upp kåken också.
Så hur är det, kanjag stänga igen lite, eller blir det mycket sämre klimat inne då?
Vi har frånvärmepump (IVT 490) som uppvärmningssystem, och har senaste månaden gjort av med 2300Kwh - Är det lagom för en nybyggd villa på 140m2
Utan att vara expert på frånluftsvärmepumpar så vågar jag påstå att det inte gör någon stor skillnad om du minskar öppningarna på tilluftsventilerna, frånluftspumpen fortsätter ju att suga ut lika mycket luft ändå, dvs lika mycket luft måste in! Problemet ni har är ju snarare att ni i det här läget (alltså med minusgrader) i praktiken har vattenburen elvärme!
Nackdelen med ett F-system är just precis att tilluften kommer in i huset ouppvärmt. Om du stryper dessa ventiler för mycket kommer du antingen få ett för stort undertryck i huset och bomiljön blir inte så bra, eller om du inte har alltför tätt i huset så kommer luften att hitta sina egna vägar in. Uppvärmning av tilluften får man med ett FTX system, men det sägs inte kombineras väl med frånluftsvärmepump.
Man kan med utmärkt resultat minska ventilationen i enstaka rum genom att stäng till ventilerna lite, och därmed minska uppvärmningsbehovet i detta rum.
Men som sagts kommer det öka flödet i övriga tilluftsventiler.
Vill man minska det totala frånlugtsflödet ska man inte strypa tillluften, utan sänka fläkten i Frånluftvärmepumpen istället.
Mvh/Abbe_
Men som sagts kommer det öka flödet i övriga tilluftsventiler.
Vill man minska det totala frånlugtsflödet ska man inte strypa tillluften, utan sänka fläkten i Frånluftvärmepumpen istället.
Mvh/Abbe_
Problemet med att sänka frånluften kan bli fuktvandring i ytterväggarna pga minskat undertryck som det ju ska vara i huset. Fördelen är som sagt att mängden kall luft som ska värmas upp minskar. Tveksam till systemet med tilluftsventiler i väggar eller fönster faktiskt och mekanisk frånluft, men är det byggt så, så är det.
hur ärdonen inställda?Injustering är ett måste i branchen!
luftmängd? Trasformator för att styra fläktarna i samklang med varandra.
HET KNUT
luftmängd? Trasformator för att styra fläktarna i samklang med varandra.
HET KNUT
Animan skrev:Problemet med att sänka frånluften kan bli fuktvandring i ytterväggarna pga minskat undertryck som det ju ska vara i huset. Fördelen är som sagt att mängden kall luft som ska värmas upp minskar. Tveksam till systemet med tilluftsventiler i väggar eller fönster faktiskt och mekanisk frånluft, men är det byggt så, så är det.
Hej Animan,
Har du någon mer information om problem fuktvandring i ytterväggarna? har du någon referens?
Det du säger är att alla nyare hus skulle bli fuktskadade pga inomhusfukt om man stänger/sänker av ventilaitonen? eller läser jag in för mycket i ditt uttalande?
Mvh/Abbe
Hej från knut .Tydligen är du i ventbranchen. Vad konstiga problem.Tror du att dom följer dessa naturlagar,som venten är uppbygd på.
HEJ knut
HEJ knut
Jag säger inte att alla nyare hus skulle bli skadade, utan att det KAN uppstå fuktvandring. Av den anledningen ska det helst vara ett visst undertryck i huset. Inga belägg, bara rena fantasier om hur fysiklagarna kan tänkas fungera.abbe_ skrev:
Min tveksamhet till tilluftsventiler i väggar och fönster består endast i oviljan att ha kalldrag i huset, jag påstår inte att det är fel sätt att ventilera på.
Vill man minska luftgenomströmningen är det frånluftfläkten du ska dra ner. Minskar du frånluften minskas automatiskt tilluften genom ventilerna då det är en funktion av tryckskillnaden mellan in och utsidan. Vill du ha större undertryck för att minska risken för fuktvandring kan du dra igen ventilerna lite också men jag tror inte att det behövs.
Drar du bara igen ventilerna blir undertrycket större och då börjar luften leta sig in genom andra ställen. Kanske genom otäta rörgenomdragningar eller springor i plattan (RADON luft) eller så kan det bli baksug i eldstaden om du har någon sådan. Det kan hända mig då jag har en riktig effektiv köksfläkt även att jag har massa nya tilluftventiler.
Så men andra ord, vill du vara dumsnål och dra ner på ventilationen kalla dagar dra ner på frånluften så minskas tilluften automatiskt.
Drar du bara igen ventilerna blir undertrycket större och då börjar luften leta sig in genom andra ställen. Kanske genom otäta rörgenomdragningar eller springor i plattan (RADON luft) eller så kan det bli baksug i eldstaden om du har någon sådan. Det kan hända mig då jag har en riktig effektiv köksfläkt även att jag har massa nya tilluftventiler.
Så men andra ord, vill du vara dumsnål och dra ner på ventilationen kalla dagar dra ner på frånluften så minskas tilluften automatiskt.
Liknande trådar
-
Inredd källare - fukt och ventilation
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilation källare, sommar - hög luftfuktighet
Ventilation -
Placering av ventilation (Fresh-ventiler). Hur skulle ni göra?
Ventilation -
Ventilation gammalt Flexit VGL-400
Ventilation -
Falsad Z-Panel - hjälp med att få bättre ventilation bakom panelen.
Fasad