Hej,
Det finns mycket duktiga och kompetenta personer på detta forum. Jag söker någon som är kunnig gällande tillgänglighetskrav i badrum. Vi kommer inom kort att skicka in bygglov på vårt hus och bilden nedan visar det badrummet som ska vara handikappanpassat.
Min fråga är:
- Måste nischen vara 130cm bred även om blandaren sitter på högersidan? Utrymmet till vänster är ett skafferi. Vi vill gärna minska ned nischen till runt 90-100cm i bredd för att istället få ett större skafferi. Vad säger tillgänglighetskraven? Räcker det att man kan vända en rullstol framför kommoden eller måste man även kunna göra det inne i duschen?
Stort tack på förhand!
Vänliga Hälsningar
Jakob
Det finns mycket duktiga och kompetenta personer på detta forum. Jag söker någon som är kunnig gällande tillgänglighetskrav i badrum. Vi kommer inom kort att skicka in bygglov på vårt hus och bilden nedan visar det badrummet som ska vara handikappanpassat.
Min fråga är:
- Måste nischen vara 130cm bred även om blandaren sitter på högersidan? Utrymmet till vänster är ett skafferi. Vi vill gärna minska ned nischen till runt 90-100cm i bredd för att istället få ett större skafferi. Vad säger tillgänglighetskraven? Räcker det att man kan vända en rullstol framför kommoden eller måste man även kunna göra det inne i duschen?
Stort tack på förhand!
Vänliga Hälsningar
Jakob
Åh så knöligt det blev. La upp en kommentar men min mobil ville annat... Men skrev iaf att jag tror det kan va ok enligt SiS men sen när jag tittade igen såg jag att väggen va lite längre än vad standarden säger så blev osäker. Får återkomma när jag lusläst SISen bättre vilket jag inte kan göra förrän i morgon
Tack @Lagerviskan!L Lagerviskan skrev:Åh så knöligt det blev. La upp en kommentar men min mobil ville annat... Men skrev iaf att jag tror det kan va ok enligt SiS men sen när jag tittade igen såg jag att väggen va lite längre än vad standarden säger så blev osäker. Får återkomma när jag lusläst SISen bättre vilket jag inte kan göra förrän i morgon
Hej. Helt korrekt, vår hussäljare har ritat den åt fel håll. Vi kommer självklart ändra detta.BirgitS skrev:
Detta är badrummet till master bedroom, därav att det är en skjutdörr.
Hej @EB2,E EB2 skrev:
Precis, vi har ritat in en vändcirkel framför kommoden på 130cm. Frågan är dock om det går att minska ner nischen i duschen till ca 90cm bredd eller om det måste få plats en vändcirkel även inne i duschen när man bygger duschen som nisch.
Oj, det vet jag faktiskt inte. Vi är mitt inne i ett badrumsbygge som träffas av tillgänglighetskraven, men vår KA har inte sagt något om det. Dock har inte vi någon nisch i vårt badrum utan vändcirkeln hamnar delvis just i duschen.J Jakob N skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 659 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 659 inlägg
Nej, man behöver inte kunna vända i duschen eftersom det går bra att backa ut utan att riskera att krocka med någon men det måste finnas plats för någon att hjälpa den som ska duscha.J Jakob N skrev:
Även då kan det ju vara trevligt att inte höra lika mycket att någon är magsjuk där inne.J Jakob N skrev: