Måste karmyttermått badrum vara 100 eller räcker 90?
Måste dörren vara placerad dikt an 235väggen eller kan jag skjuta dörren lite uppåt?
235väggen och 70väggen är icke bärande och muras av 90 leca och för att få ökad stadga i 235väggen tänkte jag låta den få ett L-avslut, grön markering, som stöd för 235väggen.
Blir tillgängligheten upprörd om dörren är 90 bred och att jag av stabilitetsskäl låter väggen vinkla upp en halv lecasten, dvs 25 cm?

Hur noga är tillgänglighetsmåtten? Är de benhårda eller kan det vara ok även om det saknas nån cm här och där?
 
  • Skiss av badrumsplan med måttangivelser, dörrplacering och L-avslut vid väggen.
P
Sätt hela dörren tvärs över hörnet. Det blir lite mindre golvyta i badrummet men du kan ha 120 dörr om du vill.
 
Dörrar inomhus är det väl minst 90-dörr som gäller, entré och altandörrar ska vara minst 100..
 
Det är väl dörrbladet som ska vara 90 cm, då blir karmyttermåttet 100 cm. Annars går inte en transportrullstol in, sådana man har till äldre eller tillfälligt skadade personer. Riktiga rullstolar är 55-65 cm breda.
Du kan flytta dörren högst 10 cm. Man får inte ha för grunt tvättställ, då kommer man inte intill, men 60 cm räcker, och då sticker det inte ut i dörröppningen.
Om det går att sätta dörren på 235-väggen istället slipper du problemet.
Ritningen är bara ett exempel med minimimått.
 
Är det inte 760mm öppning som är minimimåttet?

I allmänna råden till BBR 3:146 stå det:

Allmänt råd
Dimensionerande mått som är lämpliga med hänsyn till tillgängligheten och användbarheten i rum
finns i SS 91 42 21 (normalnivån).


I standarden man hänvisar till står det:

 
  • Teknisk ritning som visar minimimått för dörröppningar enligt SS 91 42 21 standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobiasGren och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att det fria passagemåttet 0,76m för innerdörrar i bostäder?
 
Uselesshar helt rätt. Det jag har valt att göra, av estetiska skäl, är att göra en dörröppning som möjliggör en ”tillgänglig” karmbredd men därefter monterat en smalare karm/dörr. Tanken är ju att man vid behov ska kunna tillgängliganpassa badrummet till en så liten kostnad som möjligt. Kommunen hade inga invändningar. Om jag eller efterkommande hamnar i rullstol kan man enkelt byta ut karmen på mindre än en timme och montera en ny dörr och karm till en minimal kostnad. Det är det som räknas.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Varför sätter du inte in en 90-dörr direkt?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Rent estetiskt i ett gammalt hus med gammal målad plankvägg så blir det mer estetiskt tilltalande med en smalare dörr.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
H
T TobiasGren skrev:
Uselesshar helt rätt. Det jag har valt att göra, av estetiska skäl, är att göra en dörröppning som möjliggör en ”tillgänglig” karmbredd men därefter monterat en smalare karm/dörr. Tanken är ju att man vid behov ska kunna tillgängliganpassa badrummet till en så liten kostnad som möjligt. Kommunen hade inga invändningar. Om jag eller efterkommande hamnar i rullstol kan man enkelt byta ut karmen på mindre än en timme och montera en ny dörr och karm till en minimal kostnad. Det är det som räknas.
din lösning är inte godkänd att möjliggöra tillgänlighetsanpassa i framtiden
 
H hul skrev:
din lösning är inte godkänd att möjliggöra tillgänlighetsanpassa i framtiden
Det är godkänt enligt dem som är ansvariga i min kommun. Man kan göra avsteg när man renoverar hus till skillnad när man bygger nytt.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.