Hej,
Jag skulle tillfälligt behöva plugga igen rören till tvättställsblandaren, då det bara finns ballofixer på inkommande vatten till badrummet, för att inte vara utan dusch och toa några dagar.
Inkommande rör till blandaren är 12mm och blandarrören är 10mm, se bifogad bild.
Vad behöver jag för delar för att plugga rören några dagar?
Jag skulle tillfälligt behöva plugga igen rören till tvättställsblandaren, då det bara finns ballofixer på inkommande vatten till badrummet, för att inte vara utan dusch och toa några dagar.
Inkommande rör till blandaren är 12mm och blandarrören är 10mm, se bifogad bild.
Vad behöver jag för delar för att plugga rören några dagar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Precis!
Den ska ha samma dimension som muttern helt enkelt så mät med en tumstock eller linjal. Alternativt skruvar du lös båda muttrarna och tar med skruvdelen till affären.
Jag kan gissa utifrån bilden men det finns ingen poäng och risken är större det blir fel
Den ska ha samma dimension som muttern helt enkelt så mät med en tumstock eller linjal. Alternativt skruvar du lös båda muttrarna och tar med skruvdelen till affären.
Jag kan gissa utifrån bilden men det finns ingen poäng och risken är större det blir fel
Det står 10 på den övre muttern.
Det borde väl innebära att ett lock med invändig R10 gänga ska fungera?
Det borde väl innebära att ett lock med invändig R10 gänga ska fungera?
Stort tack för hjälpen!
R10-lock är inhandlat.
Imorgon ska jag demontera blandare och kommod samt montera ny kommod.
Sedan kommer rörmokaren på tis och monterar ny blandare.
R10-lock är inhandlat.
Imorgon ska jag demontera blandare och kommod samt montera ny kommod.
Sedan kommer rörmokaren på tis och monterar ny blandare.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
10-locken kommer täta alldeles ypperligt på dina 10mm ändar från vatette. Det är nämligen en slät yta som döljer sig därunder.
Varför ta in dyr röris på tisdag?
Vilken blandare ska du installera?
Har den lekande 10 (3/8") muttrar eller slätända 10mm?
På bild 4 så ser man hur en 10mm vatette-ända ser ut utan mutter och kona.
Kalasbra att ansluta en lekande mutter eller ett lock med packning.
Varför ta in dyr röris på tisdag?
Vilken blandare ska du installera?
Har den lekande 10 (3/8") muttrar eller slätända 10mm?
På bild 4 så ser man hur en 10mm vatette-ända ser ut utan mutter och kona.
Kalasbra att ansluta en lekande mutter eller ett lock med packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för förklaringen, Krilleman!
Nya blandaren är en Mora MMIX B5 med slät 10mm anslutning.
HSB's rörmokare skulle ha 750kr för att montera nya blandaren vilket jag tycker det är värt för att få ett kvitto att visa försäkringsbolaget om vattenskada skulle uppstå.
Enligt bostadsrättsföreningens stadgar får jag inte göra det själv och sedan har jag ingen koll på hur man ansluter en 10mm slätända till kopplingen på bilden.
Men är det enkelt får du gärna skriva vad som behövs och hur man gör.
Alltid kul att lära sig något
Nya blandaren är en Mora MMIX B5 med slät 10mm anslutning.
HSB's rörmokare skulle ha 750kr för att montera nya blandaren vilket jag tycker det är värt för att få ett kvitto att visa försäkringsbolaget om vattenskada skulle uppstå.
Enligt bostadsrättsföreningens stadgar får jag inte göra det själv och sedan har jag ingen koll på hur man ansluter en 10mm slätända till kopplingen på bilden.
Men är det enkelt får du gärna skriva vad som behövs och hur man gör.
Alltid kul att lära sig något
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Får du inte göra det själv enligt stadgarna så låter 750:- billigt!
Men räcker slangarna med dom lekande muttrarna ner till kopplingen är det bara dra åt och du är klar.
Vill du ha ballofixer installerade samtidigt så köper du på dig två 12x10 VA kulventil innan röris kommer.
https://www.vatette.se/produkter/ku...071040305/kulventil-rak-forkromad-dy12-x-dy10
Men räcker slangarna med dom lekande muttrarna ner till kopplingen är det bara dra åt och du är klar.
Vill du ha ballofixer installerade samtidigt så köper du på dig två 12x10 VA kulventil innan röris kommer.
https://www.vatette.se/produkter/ku...071040305/kulventil-rak-forkromad-dy12-x-dy10
Tack!Krilleman skrev:
Stödhylsor behövs alltså inte?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Anslut samma 12mm ände som du har idag på din nya 12mm kulventil.
"Förr" var det inte standard med stödhylsa i klämringskoppling på förkromade rör, så byter man kopplingen till en med ventil så kan man ofta rent fysiskt inte få i den. Men går det så är det ju det bästa!
"Förr" var det inte standard med stödhylsa i klämringskoppling på förkromade rör, så byter man kopplingen till en med ventil så kan man ofta rent fysiskt inte få i den. Men går det så är det ju det bästa!