2 032 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
tillfällig nödlösning kring golvbrunn
Vi ska så småningom renovera badrummet, men skulle vilja ha råd om en tillfällig lösning. Runt vår golvbrunn har tätskiktet lossnat, det ser ut att ha varit spacklat runt brunnen med någon massa som torkat och spruckit bort. Under detta ligger inget tätskikt så det är "massan" som hållt tätt. Nu skulle jag vilja byta ut denna "massa" mot något som kan skydda tillfälligt om vi skulle råka få ut vatten på golvet som behöver rinna ut genom brunnen. Badrummet är gjort för länge sedan och det har säkert sett ut såhär en lång tid, men vill ändå göra en tillfällig lösning innan vi kan börja renovera. Några ideér?
Det är nog vidgjort för en 20-25 år sedan. ´Vi använder inte badkaret, men om det skulle börja rinna vatten på golvet så vill jag gärna att det inte läcker ned vatten i golvskarven mot brunnen. Vi har haft det så i snart 10 år och det var så när vi flyttade in.
Vad är det för golv då? betong lr reglat? källare under?
Jag tänker att ett rum med betongbjälklag och källare under tål lite läckage kring en brunn det nästan aldrig rinner vatten mot. Vi hade några översvämningar i vårat innan renoveringen nu i höstas och det var inga synliga skador på det alls, vattnet rann då ner vid tröskeln och kom ut i en skarv i betongen i badrumstaket i källaren.
Annars om jag förstått hur det ser ut är det väl bara att flytspackla och sen lägga på lite tätskikt av den typen som man rollar.
Jag tänker att ett rum med betongbjälklag och källare under tål lite läckage kring en brunn det nästan aldrig rinner vatten mot. Vi hade några översvämningar i vårat innan renoveringen nu i höstas och det var inga synliga skador på det alls, vattnet rann då ner vid tröskeln och kom ut i en skarv i betongen i badrumstaket i källaren.
Annars om jag förstått hur det ser ut är det väl bara att flytspackla och sen lägga på lite tätskikt av den typen som man rollar.
Det är reglat med källare under. Mårkte att det läckte när vatten började droppa i källaren. Jag tog bort några brädor som bildade taket i källaren plockade bort lite isolering och kunde komma åt golvbrunnen underifrån. Tack vare detta kunde jag låta det torka ur och sedan satte jag dit brädorna igen. Ja det är väl bara att tillfälligt flytspackla lite och låta det vara. Vill bara se till att om det skulle komma vatten på golvet som måste ut genom brunnen se till att det rinner ned i brunnen och inte brevid och ned i källartaket.