Håller på at totalrenovera huset.

I källaren tänkte jag fixa en temporär tvättstuga då jag inte har tid att prioritera detta. Tanken va attt smäcka dit lite vitfärg för att fräscha upp allt upp det lite. Peta lite på putsen och 3h senare så är nästan all puts väck, det satt vältigt löst....

Fågan är nu om det är ok att måla på detta för att senare putsa väggarna på nytt? Är ju lite jobbigt om man måste lägga massa enerigi i ett senare skede på att ta bort färgen man lagt på. Hr förövrigt köpt vit siikatfärg för ändamålet (samt nån "binder" som man stryker först )

Alternativet är att inte göra nått men det dröser ju endel från väggarna så det är inte så populärt..

alternativ 3.... göra väggarna rätt från början men... har ju inte riktigt tid med det...

Ingen??

Om det dröser från väggarna måste du ju göra nåt åt det förr eller senare. Du kan ju måla nu så det slutar drösa, men det betyder ju inte att underlaget ger tillräckligt fäste för ett nytt putslager så småningom. Men min amatörmässiga gissning är att det går utmärkt att putsa på en silikatmålad fast yta.

Ok ja tänker ju ta bort så mycket löst som möjligt och sedan måla på bara... någon stans ger man sig väll men som det är nu så är det lätt att få bort mer bös

Jag hade gjort så, fast sen innan jag putsade om på riktigt hade jag gått över väggen med lämpligt verktyg igen och skrapat bort lös färg och bös.

Jag hade inte lagt ner någon tid på att måla tvättstugan ö.h.t. Fokusera på den övriga renoveringen istället. Sedan tar du tvättstugan när det blir dags.

Om du nu ändå skall putsa om väggarna om något år (eller när det nu blir aktuellt) så är det ju helt bortkastat, enligt min ringa uppfattning.

Såg i en annan tråd att det tydligen är en dålig idé att putsa på nåt som är målat med silikatfärg.

M
Jag tycker det är en dålig idé att putsa på något som är målat med färg över huvud taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.