Hej!
Vi börjar snart bygga hus och vår elinstallatör har ansökt om tillfällig elanslutning hos Vattenfall för byggström. Vattenfall hänvisar till ett kabelskåp som ligger på andra sidan gatan (relativt smal gata). Vi undrar om det är ok att dra kabeln över asfalt med ett lämpligt kabelskydd eller måste man ha mastar/stolpar på båda sidor av gatan för att hänga kabeln på. Det andra alternativet medför en hel del extra kostnader. Hur stor är risken med kabel på gatumark med kabelskydd vid eventuell snöröjning? Eller finns några andra kostnadseffektiva lösningar?
Tack på förhand!
 
Byggströmmen måste dom väl se till att det går ansluta på er tomt? Men kabel på väg under vintern är direkt olämpligt. Hur som helst, ni skulle borda beställa en fast anslutning med markmätarskåp direkt så behövs inget byggströmsabonnemang.
 
Hur tänkte ni lösa elmatningen till det färdiga huset?
Enligt min mening är det inte ok med en kabel över gatan, även med kabelskydd. Snöröjningen kommer att slita av det. Om det är en oasfalterad väg kan ni gräva ned kabeln med en grävare på några timmars jobb.
 
V ViktorHg skrev:
Byggströmmen måste dom väl se till att det går ansluta på er tomt? Men kabel på väg under vintern är direkt olämpligt. Hur som helst, ni skulle borda beställa en fast anslutning med markmätarskåp direkt så behövs inget byggströmsabonnemang.
Vi har ansökt om permanent anslutning, men det dröjer tills det finns ett hus och mätare på plats. Alltså det går inte att undvika tillfällig elanslutning då det är ett nytt bygge tyvärr
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur tänkte ni lösa elmatningen till det färdiga huset?
Enligt min mening är det inte ok med en kabel över gatan, även med kabelskydd. Snöröjningen kommer att slita av det. Om det är en oasfalterad väg kan ni gräva ned kabeln med en grävare på några timmars jobb.
Det är en asfalterad gata, grejen den att man måste göra en ansökan till kommunen oavsett lösningen (pelare/skydd) och då tror man att kommunen ska vara underrättad och vet om att det finns skydd på denna gata så att snöröjaren inte sliter av det
 
L Lina Gaggi1 skrev:
Vi har ansökt om permanent anslutning, men det dröjer tills det finns ett hus och mätare på plats. Alltså det går inte att undvika tillfällig elanslutning då det är ett nytt bygge tyvärr
Om man väljer markmätarskåp (kabelskåp i tomtgräns med din elmätare) är det helt fristående från huset, så det går att använda både under byggtiden och efter. Det är ganska vanligt, och något som nätägarna brukar vara positiva till.
 
Nej, du kan inte lägga matningen på marken i ditt fall. Den måste hängas.
 
  • Gilla
Lina Gaggi1
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Om man väljer markmätarskåp (kabelskåp i tomtgräns med din elmätare) är det helt fristående från huset, så det går att använda både under byggtiden och efter. Det är ganska vanligt, och något som nätägarna brukar vara positiva till.
Tack för svaret, detta visste inte vi om att det går. Vi utforskar det alternativet
 
Troligen så får ni vänta ett tag (flera månader) innan nätägaren gräver och drar fram er permanenta elmatning, däremot kan ni i princip omedelbart få byggström på andra sidan gatan. Vad man brukar göra i fall som ert är att man bygger två "stolpar" av virke som man hänger upp skarvkabeln i. Det är varken speciellt svårt eller dyrt.
 
  • Gilla
Lina Gaggi1
  • Laddar…
E elmont skrev:
Troligen så får ni vänta ett tag (flera månader) innan nätägaren gräver och drar fram er permanenta elmatning, däremot kan ni i princip omedelbart få byggström på andra sidan gatan. Vad man brukar göra i fall som ert är att man bygger två "stolpar" av virke som man hänger upp skarvkabeln i. Det är varken speciellt svårt eller dyrt.
Tack för svaret, vi ska utforska det alternativet med, jag har för mig att jag läst någonstans att det finns regler kring hur stolparna ska se ut, eller iaf hur långa de ska vara
 
L Lina Gaggi1 skrev:
Tack för svaret, vi ska utforska det alternativet med, jag har för mig att jag läst någonstans att det finns regler kring hur stolparna ska se ut, eller iaf hur långa de ska vara
Minst 4,5m höjd på kabeln är generella regler över vägar, större vägar kan kräva högre
 
4,5m fri höjd är det som gäller. Dvs i praktiken minst 4,7m. Är det lägre än så måste det skyltas.
 
  • Gilla
Lina Gaggi1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.