Har en annan tråd här där jag ventilerar en annan tillbyggnadsidé på samma hus, men såsom huvudet funderar så vill man utvärdera flera olika alternativ. Och då de är så vitt skilda så startar jag en ny tråd för detta.

Indata i detta koncept var att höja vägglivet med 1-1,2m eller liknande, och därmed lätta få ett 1,5-planshus, samt att i detta kunna utnyttja taket över den redan befintliga tillbyggnad (ute-rummet) som en stor balkong. Efter väldigt många olika skisser har jag landat i något som jag själv tycker ser riktigt trevligt ut, och som fick lite New England-stil från ena hållet. Detta krävde dock lite tillbyggnad även i markplan, och utökningen av platta/byggyta är 4x2m under det lilla låga taket och 3,2x4,5 under den utsträckta låga takfoten.

Jag vill redan nu säga att takkupan bara är utkastad för att ge en principiell funktion och att jag just nu tycker den ser lite Karlsson-på-taket ut, men ni förstår vad jag är ute efter. Lika så fönster-layouten på den stora glasade sidan är oxå bara utslängda i detta skedet, men som ni ser avser jag bibehålla det stora skjutparti som finns i befintlig och "spinna vidare" på det i formgivning av resten.

Här kommer före-efter-bilder.
Vad tycks?
 
  • 01_fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 01_efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02_fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02_efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oj vad många som läst, och ingen som tycker något? :D
 
Möjligen beror det på att frågan är för bred och alternativen för många. Spontant så tycker jag inte att det verkar bli så mycket kvar av det gamla huset. Är det inte enklare och billigare att bygga nytt, alternativt bygga till huset på en ledd, kanske en ny huskropp i anslutning till någon del av huset.
 
Frågan är ställd utifrån perspektivet extriör design/arkitektur där det vore intressant att höra subjektiva åsikter om huruvida det är en tilltalande tillbyggnad/förändring.

Jag själv tycker det ser ut som "ett helt nytt hus" men faktum är att av husets totala vägg-omkrets på 45m är det en rak vägg på 9,5 som byggs till i markplan, alla andra väggar får "bara" ett förhöjt väggliv och där det idag invändigt är storstuga med öppet i nock skall det så förbli, och "det enda" som tillkommer är högre takhöjd i storstugan samt en loftvåning ovanför vinkeln på befintlig huskropp.

Tycker ändå för egen del att det är extremt mycket byggnad kvar av det gamla i förhållande till hur lite av den gamla arkitekturen som är kvar om ni förstår hur jag menar.

Så att bygga nytt skulle vara ett likvärdigt alternativ kan jag inte riktigt förstå eller hålla med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.