Hej.
I dagsläget har jag ett fritidshus med en vedpanna i kök där jag ska göra om invändigt från torpargrund till isolerad flytande platta med golvvärme. Tekniktanken som är kopplad till värmesystemet tillsammans med hydrobox står dessvärre på vinden och det i sig är en riskkonstruktion eftersom det saknas möjlighet till en bra lösning när det gäller golvbrunn och avledning av vatten vid vattenskada. Jag vill därför fixa till en lösning som frigör yta på vinden samtidigt som risken för skador minimeras.
Jag har funderat på att anlägga en komplementsbyggnad men då krävs det kulvert och ny skorsten med allt vad det innebär. Jag har även funderat på att bygga in det som det är runt där vedpannan står idag, flytta ned resterande värmessystem, anlägga golvbrunn så att det blir som en egen brandcell innuti byggnaden. Nackdelen här är att det fösvinner en massa yta från köket samtidigt som den befintliga skorstenen kan användas.
Därför har jag även funderat på att gräva ut för att anlägga en källare undertill. Jag vet dessvärre att källare alltid är en riskkonstruktion och att det kommer även krävas en pumpbrunn för att avleda eventuellt spillvatten från golvbrunnen. Samtidigt frigörs yta ovanför och den befintliga skorstenen kan användas för både tilluft och avledning av rökgaser.
Källaren hade jag i så fall tänkt att bygga som en egen brandcell under där en del av köket kommer att vara. Bilden med området på 9 m2 visar vart eldstadens placering är idag. Hur hade ni tänkt och gjort?