Har haft snickare som gjort en tillbyggnad som står på krypgrund. Utvändigt är allt klart.
Nu är det dags för mig att börja invändigt.
Vad rekommenderar ni vad gäller blindbotten? Spika underifrån eller lägga skivor mellan bjälkarna?
Nu är det dags för mig att börja invändigt.
Vad rekommenderar ni vad gäller blindbotten? Spika underifrån eller lägga skivor mellan bjälkarna?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Om det finns plats under, så du kommer åt att spika eller skruva hela skivor underifrån är det naturligtvis bäst.
Du får plats med mer isolering, och får det lätt tätt mot luftläckage.
Du får plats med mer isolering, och får det lätt tätt mot luftläckage.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett enklare alternativ kan vara att göra så här.
Alltså 22x45 brädor under golvbjälkarna, på vilka 10 mm konstruktionsplywood vilar, och bildar blindbotten. då kan man lufttäta med utefog där blindbottenskivorna vilarmot brädorna.
Svart = 45 mm golvbjälkar
Rött = 95 mm upplagsbrädor
Blått = 10 mm blindbotten
Att jag är noga med att lufttäta under beror mycket på att vårt första hus hade en mycket dragig torpargrund och låg på ett blåsigt ställe.
Och det var inte kul när vattnet frös i toalettstolen på grund av kalldraget i -20°C vinterstormar.
Alltså 22x45 brädor under golvbjälkarna, på vilka 10 mm konstruktionsplywood vilar, och bildar blindbotten. då kan man lufttäta med utefog där blindbottenskivorna vilarmot brädorna.
Att jag är noga med att lufttäta under beror mycket på att vårt första hus hade en mycket dragig torpargrund och låg på ett blåsigt ställe.
Och det var inte kul när vattnet frös i toalettstolen på grund av kalldraget i -20°C vinterstormar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
KnockOnWood skrev:Ett enklare alternativ kan vara att göra så här.
[bild]
Så där är vår trossbotten uppbyggd, fast istället för plywood har vi använt trossbottenskivor. Säljs i ”rätt” mått så de passar direkt vid cc600.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Visade sig att snickarna redan förberett för denna lösningKnockOnWood skrev:Ett enklare alternativ kan vara att göra så här.
[bild]
Var ju lite dumt av mig att inte kolla ordentligt innan jag slängde ut frågan.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Äsch då, nu vet du ju att det blir en bra lösning på "problemet"
Liknande trådar
-
94-98% luftfuktighet i krypgrunden.
Miljö & Hälsa -
Vad visar konstruktionsritningen - krypgrund eller källarutrymme?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Källaren tar in vatten -Grävd källare innanför krypgrund
Grund & Markarbeten -
mögel i krypgrund - säljarens försäkring?
Grund & Markarbeten -
Dränering - krypgrund, Platon eller isodrän
Grund & Markarbeten