Jag har tänkt att tilläggsisolera radhusvinden (vindsbjälklaget) men börjar bli alltmer tveksam efter att ha läst här på forumet.

Huset byggt av SMÅA 1960.
Taklutning ca 23 grader.
Vind 8x8 meter.
Kallvind (dvs råsponten är ”innertak”).
Nuvarande isolering 15 cm spån med ca 25 mm stenull eller liknande.
Under spånet ligger en spånskiva. Vet inte om diffspärr finns.
Mittgång/förvaring brädgolv ovanpå isoleringen 2x8 meter.
Ventilation vid takfot.

I bostaden har vi radonsanerat med fläktsystem ("utspädning" av inomusluften) pga av att huset är byggt av blåbetong.

Min tanke är att lägga på mineralullsmattor på de delar som inte har trägolv dvs 3x8 meter på varje sida om mittgången. Jag hade alltså tänkt att bara lägga på tilläggsisoleringen ovanpå det befintliga spånet/mattan (det skulle alltså bli 20-30 cm mera isolering vid sidorna än i mittgången).

Är detta möjligt utan att erhålla andra problem?

Kommer det att ge resultat i form av energibesparing även om jag inte isolerar i mitten där vi gärna vill ha brädgolvet för vidsförvaring kvar (tilläggsisolerar jag även här blir ståhöjden för låg).

Jag vill helst använda mattor eller rullar då det känns som att lösull blir ett alltför dyrt projekt om man inte kan sprida ut den själv.

Jag inser att det finns många som tycker att man skall börja från början med att ta bort spånet lägga diffspärr etc men jag är f.n. inte beredd att ta på mig ett så stort jobb.

Tacksam för alla svar.

Nr 1 är det spån eller mineral/glasull som isolering nu, eller är det blandat.

Spån är alltid lurigt att isolera mera, men de här på forumet som gjort det verkar förespråka ekofiber så jag skulle kolla med dem.

Förvaring på en kall vind är inte så där jätte bra. Läcker det upp fukt är det sämre än ett skjul på gården.

Det är spån i botten (ca 150 mm) och sedan mineralull (ca 25 mm) med svart ovansida (mer eller mindre trasig).

hur ser minralullen ut på undersidan?

ser den fräch ut eller ser den svart/mörkare (= möggel typ) ut? kolla då där du har kök/badrum..

om du har lite möggel där.. skulle jag inte sattsa på mera miniralull utan byta ut miniralullen till cellulosa i stället typ ekofiber.

i vilket fall som helst skulle du kunna öka isoleringen med yttligare 25 cm..

den svarta pappen ovan på isoleringen är nog nån form av vindpapp så det inte kan blåsa rakt på isoleringen..  

Sen undrar jag om det verkligen blir dyrare att välja lösull.. Du slipper ju lägga 2 lager mattor om lott (inga skarvar).

Och självklart fölorar du en del på att inte ha lika tjock isolering överallt.. men du lär nog fortfarande spara en del..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.