Hej
Jag är inne på att tilläggsisolera med 50s västkustskiva utanpå befintlig träfasad. Detta för att fasaden börjar bli i dåligt skick och en ny fasad bör upp.
Det är även dåliga hängrännor och stuprör (ett fritidshus utan underhåll på många år).
Jag märker ju att även fast räknat på en sida så sticker det lätt iväg i kostnader.

Därav min fundering: hur tänker/gör man vid knutbrädorna om jag skall göra en sida er år….?

R
Håkan Blomberg Håkan Blomberg skrev:
Hej
Jag är inne på att tilläggsisolera med 50s västkustskiva utanpå befintlig träfasad. Detta för att fasaden börjar bli i dåligt skick och en ny fasad bör upp.
Det är även dåliga hängrännor och stuprör (ett fritidshus utan underhåll på många år).
Jag märker ju att även fast räknat på en sida så sticker det lätt iväg i kostnader.

Därav min fundering: hur tänker/gör man vid knutbrädorna om jag skall göra en sida er år….?
Du får skicka förbi 50mm vid knuten och sätta tillfälliga brädor för att skydda isoleringen..
Hur tänker du lösa anslutningen längs ner, så att det inte blåser kalluft bakom isolerskivan?

• Gilla
Håkan Blomberg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får skicka förbi 50mm vid knuten och sätta tillfälliga brädor för att skydda isoleringen..
Hur tänker du lösa anslutningen längs ner, så att det inte blåser kalluft bakom isolerskivan?
Har inte riktigt tänkt jättemycket på det ännu. Blir en bläckplåt längst ner tänkte jag men osäkert hur hur jag ska tänka där faktiskt än så länge…

Varför vill du behålla den gamla fasaden?

optimizer optimizer skrev:
Varför vill du behålla den gamla fasaden?
För att det är ett stort merarbete och ta ner den gamla samt att jag måste isolera på ett helt annat sätt då. Det är ju sågspånsisolering bakom gamla fasadbrädorna (utan vare sig luftspalt eller vindskydd) så all isolering kommer rinna ut. Så då måste jag sätta in ny lösullisolering (i skivformat) som ska passas in. Samt även ny vindpapp. Till detta skall jag sätta upp ståendespont på cc60 för sedan sätta upp liggande panel. Har tittat på många alternativ och detta känns bäst utifrån husets förutsättningar enligt mig?

• Gilla
optimizer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.