Hej allihop!
Har ett litet trähus som är tilläggsisolerat utifrån med 45x95 reglar utanpå befintliga gamla reglar i stommen. Den nya delen blir således "hängandes" utanför grundmuren till krypgrunden. Alla reglar är ju skruvade i den gamla stommen men det blir ju väldigt mycket vikt som inte har något fast underlag.

Hur ska man göra för att inte väggen ska börja hänga ner med tiden? Sätta nån slags vinkelbeslag i muren upp mot liggande regeln? Stadga med typ gatsten från mark upp till regeln med syllpapp emellan?
Ska man klä den liggande 45x95 regeln underst med syllpapp eller måla?

Mvh Jonathan

K
Det blir inte så hemskt mycket vikt som du föreställer dig(!) skruva med långa skruvar in i den befintliga bärande stommen så ska det räcka! Trycket som bildas av skruvarna överför kraften till stommen.

Okej, men jag tycker mig kunna ana en glipa upp till vid fönstret i badrummet sen väggen kom på plats. Är det för att det nya träet rört sig kanske?
Den gamla stommen var rätt klen. Lite olika virkestjocklekar men mestadels 45x50 ungefär. Stugan byggd 62 har jag för mig.

Tack för snabbt svar😊

Frågan är inte relevant. Tilläggskonstruktionen skall bara bära sin egen vikt som är ganska liten i sammanhanget, det rör sig om några tiotal kilon per kvadratmeter. En enda rejäl skruv eller spik kan kanske klara 100 kg. Den gamla regelstommen däremot skall bära lasterna från bjälklag och tak, vilket blir något helt annat.

Okej. Tack så mycket för svaren.
Men nästa fråga då, ska det bara målas undertill eller sättas nåt annat slags skydd? Vindskyddet är ju stiftat en bit in på regeln.
Mvh Jonathan

Ingen som har förslag på vad man bör göra med den blottade regeln?

Finns bild ?

Vinkelvy under träbjälke med vit vindskyddsduk och synliga skador på betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borsta bort skräpet och fäst upp duken lite bättre. Regeln kan du lämna som den är. Trä som inte är exponerat för sol eller nederbörd, behöver ingen behandling.

Okej. skönt att höra (y) Tack för alla svar. Trevlig kväll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.