Jag har en 1 plansvilla med vind och har 145 mm mineralullsisolering med vindisolerande papper nu, har nu tänkt tilläggsisolera vinden men har lite funderingar, ska jag lägga in 195 mm rulle med mineralull, kan jag låta bli vindskyddspapper på den? Eller ska jag spruta in lösull ovanpå den gamla med vindskyddspapppret, eller måste jag ta bort papperet innan jag lägger något nytt ovanpå, vilket är mest prisvärt? Hoppas någon kan svara mig på det här...:):)

Det är inte ett tunnare lager med isolering som har vindpapp? brukar vara så.. Då kan man ju ta bort den och lägga den överst.

Annars så jag det går utmärkt att slänga på 195mm ovan på. Nej du behöver inte ha vindpapp på.
Dock så när det blåser så kyler det ner isoleringen & den blir då mindre effektiv. Så det är en fördel att ha vindpappen överst.

Lösull är givetvis enklare att få på plats. Det går fortare, bara att spruta ut. Dock så bör/måste man vara 2 st som gör detta.

Tack, då fick jag svar på en hel del, men vad är mest kostnadsefektivt? Är det dyrt att hyra en blås....?

Varejerar nog lite vart man kollar..

här är kanske en pris indikation.. se längst need...
http://www.feab.se/isolering/prislista.asp
Hyra av utrustning[
Blås-/sugmaskin (vid köp av material) 500:-/dygn eller 800:-/helg
Blås-/sugmaskin (utan materialinköp) 1000:-/dygn eller 1300:-/helg

Ett annat tipps är att det brukar vara en del prutmån när man köper lite mera mängder. Så ring runt och meddela dem gärna vad du har fått för priser på övriga ställen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.