Efter att ha läst ett antal trådar på bygga hus om att isolera invändigt samt ta bort kattvindsväggar vill jag ställa frågor om vårt specifika fall.

Vi har köpt ett 1,5-planshus från 1923 med stenväggar (~20cm) & putsfasad, sadeltak i trä. Inga fuktproblem på vinden som är isolerad med spån och ett lager glasull. Vi har "självdrag" med kakelugnar men ska installera PAX-fläktar i toalett (öv) & badrum (bv) för att få bättre mekanisk frånluft.

Vi ska renovera ett sovrum (Det som heter sovrum på ritningen) på övervåningen och göra följande:

- Ta bort kattvindsvägg och ersätta med skjutdörrsgarderob från ca 140 cm höjd. Detta för att göra sovrummet större samt mer ändamålsenlig & tillgänglig förvaring. Jag tror att en aväxlingsbalk mellan bärande stenväggar (390 cm isär) går åt - tror ni en byggfirma kan hjälpa till att räkna på det?
- Regla upp och sätta en tunn isolering (45 mm?) på ytterväggen. Detta har tre syften: 1. Lite värmeisolering då det nästan är kallras från ytterväggen på vintern. 2. Ljudabsorption då jag upplever att det ekar/mullrar i rummet. 3. Dra elen dolt utan att behöva fräsa i ytterväggen (Detta har gjorts i andra rum och det drar från vägguttagen...)
Min tanke är att bara sätta 45mm cellulosaskivor då så "lite" isolering inte borde påverka daggpunkten särskilt mycket.
- Göra "något" med ventilationen - det är i dagsläget ett ventilationshål in i murstocken där det blåser ut luft, men jag skulle hellre ta in luft den vägen och att luften går ut genom PAX-fläkt i toaletten. Tips på hur vi kan göra? Jag vill helst inte sätta tilluft i ytterväggen för att hålla trafikljud ute.

Vad borde vi tänka på gällande isolering & ventilation? Tror ni på konceptet?

Tilläggsinfo:
1. Vi vill dela av det stora rummet i två sovrum och sätta takkupor för att få fönster
2. .Vi vill gärna göra om WC till badrum i framtiden och använda garderobsutrymmet till det.
Ritning av övervåningen i ett hus med markerade sovrum, WC, hall och garderober, planerat för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.