Hej,

Ska tilläggsisolera en oisolerad betongsockel på 30 cm och slänga på murbeklädnad i granit. Höjden mellan mark och ytterpanel varierar mellan 70 till 210 cm. Källaren är uppvärmd till 19-20 grader nu och hoppas ha 21 grader efter. Litet FTX-aggregat ventilerar ut eventuell fukt. Juni-augusti runt 60% (3 års serie) relativ luftfuktighet och vintertid runt 35%, så en torr källare. Dock är det nyligen omdränerat runt hela huset med 200 mm Optidrain. (upp till max 70 cm från tak). Jag har tight med utrymmet från betongvägg till ovankant ytterpanel/läkt, det kommer redan bygga ut lite med topparna på granitbeklädnaden.

Tanken är:

1. På de med över 2 "skift" (sträcka på max 6-7 på en sida av huset) monterar jag först rostfria vinkeljärn, 2 st per 60 cm) vartannat skift (dvs varannan sten i höjd).
2. Limma fast 5 cm PIR-skivor med aluminiumfolie utvändigt. 6 strängar/skiva (1,2 m) för att få några mm distans mot betongväggen för kondenserat vatten att rinna ner I dräneringen. Bostik Extreme som lim, dyrt men limmar starkt vilket inte Biltema Multibond Rapid gör, det blev bara mjukt med svag kraft...
3. Fästa glasfibernät 165 g/m2 4x4 mm nätmaska med rostfri expanderbult/brickor eller om jag lyckas hitta rostfri spikplugg.. 4 st/m2.
4. Ardex X32 eller LIP Multifog ett första tunt lager i glasfiberväven
5. Samma naturstensfix och på med murbeklädnad 15-45 mm oregelbunden granit. Väger 14 kg (600x300 mm) per sten eller 80 kg/m2.

Frågor:

A). Expandern/spikpluggen håller ju lätt upp 80 kg/m2, 2 m i höjd på den höga väggen. Det blir ju 8 bult på 2 m höjd och vikten är 160 kg för 2 m. 20 kg/bult/spikplugg...? Onödigt med rostfria vinkeljärn? Är ju svårt att få i perfekt position innan isolering är på plats... Några kommentarer?
B). Några mm distans mellan betongvägg och PIR gör ju i teorin att kondensering kan ske i utrymmet, men när jag tänker på det blir ju kondenseringen utanpå aluminiumfolien på utsidan i naturstensfixet. Betong 30 cm blir ju i princip jämnvarm när jag får på 5 cm PIR så utrymmet på några mm kommer vara "varmt".. Med så låga fukthalter (överdrivet 75%@19 grader ger 100%@14 grader) så ska temperaturen sjunka till 14 grader innan kondensering. Kondensering kan inte ske i den lufttäta PIR:en så det blir ju utanför i fixen. Några kommentarer?

MvH Jocke

Ingen expert på fasader här tro? :)

Jag är osäker på hur fuktgenomsläppliga PIR-skivorna, respektive murbeklädnaden är. Oavsett eventuella relativa fuktighetshalter och kondenstemperaturer så finns en risk att vatten blir stående mellan skikten om de är tillräckligt fukttröga, vilket då kan leda till problem. En dränerande isolieringsskiva som typ isodrän kunde väl i så fall vara ett tryggare alternativ. Sannolikt sämre isoleringsförmåga, men tryggare ur ett fuktperspektiv.

Om jag förstår dig rätt skall du försöka limma fast PIR-skivorna med lite distans till väggen. Skivorna skall därefter bära granitbeklädnaden tillsammans med putsat glasfibernät. Jag kan vara fel ute, men jag tycker det låter optimistiskt. Med luftspalt i konstruktionen kommer expandern/spikpluggen gå fritt och ha betydligt sämre bärförmåga än om även sammanpressning mot väggen sker.

Vad är det för murbeklädnad du tänkt dig?

Jag har själv tänkt att bygga på min sockel. Till stor del är det en estetisk åtgärd eftersom träfasaden är tilläggsisolerad och "kragar" ut lite väl mycket i jämförelse med sockeln. Just nu lutar det åt att montera träullit-skivor för att sedan putsa. Utan att ha siffrorna framför mig är det sannolikt ytterligare ett steg ned i isoleringsförmåga, men kommer ge en mer homogen konstruktion som inte riskerar att hålla inne fukt eller ställa till besvär vad gäller hållfasthet.

S Sam_u_El skrev:
Jag är osäker på hur fuktgenomsläppliga PIR-skivorna, respektive murbeklädnaden är. Oavsett eventuella relativa fuktighetshalter och kondenstemperaturer så finns en risk att vatten blir stående mellan skikten om de är tillräckligt fukttröga, vilket då kan leda till problem. En dränerande isolieringsskiva som typ isodrän kunde väl i så fall vara ett tryggare alternativ. Sannolikt sämre isoleringsförmåga, men tryggare ur ett fuktperspektiv.

Om jag förstår dig rätt skall du försöka limma fast PIR-skivorna med lite distans till väggen. Skivorna skall därefter bära granitbeklädnaden tillsammans med putsat glasfibernät. Jag kan vara fel ute, men jag tycker det låter optimistiskt. Med luftspalt i konstruktionen kommer expandern/spikpluggen gå fritt och ha betydligt sämre bärförmåga än om även sammanpressning mot väggen sker.

Vad är det för murbeklädnad du tänkt dig?

Jag har själv tänkt att bygga på min sockel. Till stor del är det en estetisk åtgärd eftersom träfasaden är tilläggsisolerad och "kragar" ut lite väl mycket i jämförelse med sockeln. Just nu lutar det åt att montera träullit-skivor för att sedan putsa. Utan att ha siffrorna framför mig är det sannolikt ytterligare ett steg ned i isoleringsförmåga, men kommer ge en mer homogen konstruktion som inte riskerar att hålla inne fukt eller ställa till besvär vad gäller hållfasthet.
Samtidigt så är fukthalterna inomhus låga då vi har FTX. Luftspalt mellan mur och PIR genom limsträngar på kanske 5 mm som rinner rakt ner i dräneringen om något ändå skulle kondensera.

Flexfix kakelfix med sättning vertikalt för luftspalten ovan håller teoretiskt 100 ton/m2 (1 MPa). Räkna med en hundradel praktiskt så är det ändå 1 ton/m2. Sen isolerhållare för att hålla fast glasfibernätet är enbart för att hålla nätet uppe innan nytt lager Flexfix åker på utanpå PIR-skivan. Glasfibernätet är enbart för att hålla ihop skiva för skiva, tror egentligen inte att det behövs men det var för billigt för att låta bli.

Sen granitbeklädnad 80 kg/m2 i Flexfixet.

Samma granitbeklädnad som monteras på nya växthuset nu.

• Arbetare applicerar granitbeklädnad på en murad vägg med murbruk och murslev, vid byggarbetsplats utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.