Hej!
Är nybliven ägare till ett radhus byggt -52.
Ska till sommaren fixa till takkonstruktionen, taket är nästintill platt, en lutning på 5-7grader och pappat.
Takbalkar som är mellan 3-4cm tjocka och 17cm höga. Däremellan endast 10cm glasfiberisolering.
Tanken är att riva allt uppifrån och lägga 220x45 bredvid dom gamla och fylla med isolering (eventuellt slå på en 70mm regel till?) täcka med vindduk, på med en 45mm för luftning och råspont.
Men vad säger ni om detta. Nu finns inte möjlighet att sätta ångspärr på vettigt sätt och jag bygger på med mer än dubbelt med isolering... vad säger ni som kan? Har rådfrågat en handfull snickare men dom flesta säger att det är svårt att svara på...

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ångspärr var ett närmast okänt begrepp 1952. Är du säker på att det är glasfiber? Jag skulle gissa på stenull.
Jag försöker förstå takkonstruktionen, men lyckas inte riktigt. Du har ingen sektionsritning som du kan visa upp? Det är ett lite lurigt problem som kompliceras av takkonstruktionen.

Det är säkert glasull som blev lite "modernt" i den tiden. Höj taket och isolera med cellulosa baserad isolering så slipper du fundera så mycket på diffusionstäthet. Du kan naturligtvis försöka montera en bra ångspärr men det är inte så enkelt i en g:a byggnad. Försök att få till minst 40 cm isolering på taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.