2 811 läst · 1 svar
3k läst
1 svar
Tilläggsisolera kallvind. Vad ska man tänka på för att minimera problem med fukt.
Medlem
· Västra Götaland
· 20 inlägg
Hej.
Hoppas att ni orkar hänga med svängarna i detta inlägg.
Köpte huset i våras byggt -67.
1-plans hus med källare och kallvind.
Då taket var från byggåret, med div åldersproblem, ansåg besiktningsmannen att vi skulle byta taket snarast, så detta bytte vi i somras efter konstens alla regler och då sattes även mögelstoppers in.
Något som jag idag förstår kan förvärra problemen med fukt uppe på vinden. :S
Än så länge har jag inte märkt några stora förändringar på vinden.
Vi har inte bytt all råspont så det är svårt att säga vad som tillkommit och vad som fanns innan vi bytte taket.
Har ringat in de fläckar som som finns på taket med märkpenna och än så länge har dessa områden inte växt.
Nu efter första vintern så har vi lite värme problem inne.
Dotterns rum samt vårt sovrum "drar" kallt. Självdragsventilerna ovan fönstren är stängda och det kommer inte därifrån.
För att förhindra detta så har jag tänkt att tilläggsisolera vinden.
Dels för att förhindra "draget" samt att få en bättre värmeekonomi.
Tillägger att vi har bergvärme så ingen murstock som värmer.
Det jag är rädd för är att om jag tilläggsisolerar så kommer vi att få fukt problem på vinden.
Så frågan blir följande:
Vilka steg skall jag göra detta i?
Vilka förebyggande åtgärder skall göras för att minimera framtida problem med kallvinden?
Ska jag försöka stänga hålen för mögelstoppersen? Hur? Tips mottages tacksamt.
Hoppas att ni orkar hänga med svängarna i detta inlägg.
Köpte huset i våras byggt -67.
1-plans hus med källare och kallvind.
Då taket var från byggåret, med div åldersproblem, ansåg besiktningsmannen att vi skulle byta taket snarast, så detta bytte vi i somras efter konstens alla regler och då sattes även mögelstoppers in.
Något som jag idag förstår kan förvärra problemen med fukt uppe på vinden. :S
Än så länge har jag inte märkt några stora förändringar på vinden.
Vi har inte bytt all råspont så det är svårt att säga vad som tillkommit och vad som fanns innan vi bytte taket.
Har ringat in de fläckar som som finns på taket med märkpenna och än så länge har dessa områden inte växt.
Nu efter första vintern så har vi lite värme problem inne.
Dotterns rum samt vårt sovrum "drar" kallt. Självdragsventilerna ovan fönstren är stängda och det kommer inte därifrån.
För att förhindra detta så har jag tänkt att tilläggsisolera vinden.
Dels för att förhindra "draget" samt att få en bättre värmeekonomi.
Tillägger att vi har bergvärme så ingen murstock som värmer.
Det jag är rädd för är att om jag tilläggsisolerar så kommer vi att få fukt problem på vinden.
Så frågan blir följande:
Vilka steg skall jag göra detta i?
Vilka förebyggande åtgärder skall göras för att minimera framtida problem med kallvinden?
Ska jag försöka stänga hålen för mögelstoppersen? Hur? Tips mottages tacksamt.
Redigerat:
Det har skrivits ganska mkt om detta ämne i andra trådar som jag föreslår att du söker upp och läser. Inte för att jag inte orkar svara, utan för att det finns inget rätt svar. Man vet aldrig riktigt hur ditt hus kommer att reagera på en åtgärd. Det bästa du kan göra är att läsa på dig, ta del av andras erfarenheter, misstag och lyckade åtgärder, och sen känna efter vad som kommer att passa för ditt hus.
En del tycker att man ska sätta in mögelstoppers som åtgärd, andra har gjort det och fått problem. En del föreslår mer isolering, andra mindre. En del föreslår byte till en annan isolering, någon annan en avfuktare. Osv, osv, osv....
Sök, och återkom med mer specifika frågor så ska vi nog kunna hjälpa till.
En del tycker att man ska sätta in mögelstoppers som åtgärd, andra har gjort det och fått problem. En del föreslår mer isolering, andra mindre. En del föreslår byte till en annan isolering, någon annan en avfuktare. Osv, osv, osv....
Sök, och återkom med mer specifika frågor så ska vi nog kunna hjälpa till.
Liknande trådar
-
Ska bygga golv på kallvind, tilläggsisolera eller inte?
Isolering -
Hur tänka med isolering av bjälklag och gammal kallvind?
Isolering -
Tilläggsisolera vind 60 tals hus själv - vad bör man tänka på?
Isolering -
Tilläggsisolera kallvind
Isolering -
Behov ev. av tilläggsisolera spirorör kallvind m lösull?
Ventilation