Hallå forumet!

Jag byggde hus med golvvärme på plintgrund 2001-2003. Det blev Ekofiber blåst i bjälklaget, ca 23 cm. Huset är ganska energieffektivt men kan bli bättre, det gäller ju att optimera i dessa tider. :sweat:
När jag gick loss med IR-kamera i vinter för att kolla värmeläckor såg allt bra ut, men det lyste som ett rymdskepp under! Det är ju dessutom bara ett lager isolering så varje bjälke är ju en köldbrygga.
Eftersom jag har en skapligt hög plintgrund går det bra att krypa under huset, och jag tänkte som följer:

Jag införskaffar lämpligt antal iCell 120mm tjocka isoleringsskivor. De är skapligt styva, så jag tänkte att jag skulle skruva dem med 6-8 st 140mm skruvar med stor bricka, kant-i-kant, under hela huset. På strategiska punkter tänkte jag skruva fästen, så att jag sen kan skjuta upp någon form av väv över - eller snarare under - isoleringsskivorna. Ett riktigt skitjobb, men förhoppningsvis funkar det.

Vad tror panelen?

Trist att bara hoppas på att det blir bättre förresten - vet någon hur man räknar på en sån här åtgärd? Lite trist att köpa en massa svindyr isolering till ingen nytta ( och knöka ner sin snart 60-åriga kropp i ställningar den aldrig varit avsedd för...)

Konstigt att 23 cm inte räcker. Det kommer bli bättre som du beskriver men den där väven, vad gör den för nytta?

• Gilla
KarlXII
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt att 23 cm inte räcker. Det kommer bli bättre som du beskriver men den där väven, vad gör den för nytta?
Eventuell kondens, djur m.m. Har svårt att se att öppna skivor mår bra...:)

U
Du måste se till så det inte blåser genom isoleringen. De flesta isoleringar som inte har stängda celler blir totalt värdelösa om man inte får bort eventuell vind.

• Gilla
KarlXII
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Du måste se till så det inte blåser genom isoleringen. De flesta isoleringar som inte har stängda celler blir totalt värdelösa om man inte får bort eventuell vind.
Exakt, ytterligare ett argument för väv. Jag har ju tänkt mig en diffusionsöppen men vindtät väv. Vilken det blir är en öppen fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.