2 680 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Tilläggsisolera golv underifrån med frigolit
Hej!
tänkte tilläggsisolera golvet på vår veranda underifrån med cellplast. Antagligen bara 10cm men eventuellt två lager för att slippa skarvar. Den står uppmurat på lecablock så det är lätt att komma åt.
Mineralull ligger i trossbotten.
I dagsläget ligger det nån typ masonitskiva som trossbottenskiva (ev nått mer bakom?) och läckt spikade för att hålla fast skivorna.
Min fråga, behöver jag ta bort skivorna eller kan jag sätta frigoliten rakt på dom?
Tänker med ev fukt osv?
hade varit skönt att slippa ta bort för att slippa att befintlig isolering rasar ner
Må gött och tack på förhand!
tänkte tilläggsisolera golvet på vår veranda underifrån med cellplast. Antagligen bara 10cm men eventuellt två lager för att slippa skarvar. Den står uppmurat på lecablock så det är lätt att komma åt.
I dagsläget ligger det nån typ masonitskiva som trossbottenskiva (ev nått mer bakom?) och läckt spikade för att hålla fast skivorna.
Min fråga, behöver jag ta bort skivorna eller kan jag sätta frigoliten rakt på dom?
Tänker med ev fukt osv?
hade varit skönt att slippa ta bort för att slippa att befintlig isolering rasar ner
Jag tilläggsisolerade vår stugapå det sättet.G GLF skrev:Hej!
Tänker med ev fukt osv?
Tidigare ägare hade satt up 45mm ull med masonit, som under åren hade lossnat och möglat osv -så jag satte nu upp cellplastistället med skruv och bricka.
Jag får kolla över det om ett par år, men under 45mm extraisoileringen såg det iaf fint ut, så jag tänker att det borde funkar med cellplasten också. Lär inte komma så mycket fukt uppifrån.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Varför vill du isolera då? Tänkte om huvudproblemet är nå annat, då kommer ju inte nåt på undersidan att göra nån större skillnad.
satte du frigoliten direkt på masoniten?klaskarlsson skrev:Jag tilläggsisolerade vår stugapå det sättet.
Tidigare ägare hade satt up 45mm ull med masonit, som under åren hade lossnat och möglat osv -så jag satte nu upp cellplastistället med skruv och bricka.
Jag får kolla över det om ett par år, men under 45mm extraisoileringen såg det iaf fint ut, så jag tänker att det borde funkar med cellplasten också. Lär inte komma så mycket fukt uppifrån.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Sant. Min gissning är att det är underifrån, därav valet av utförande.S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte tittat närmare på hur tjocka golvreglarna är, men gubben som byggt huset har snålat på det mesta så är inte förvånad om det är så även med isoleringen.
Plus att det är helt öppet under för kalluft att ligga på så det lär ju inte skada med ett lager?