Har ett hus byggt 1920 och vi har svinkalla golv. Tänkte nu att vi ska isolera golven underifrån, i källaren som är kall. De förra ägarna har sprutat isolering av typen polyuretanskum på undersidan av golven och det sitter som berget men är dock inte så tjockt, kanske 5 cm.

Frågan nu är: kan jag lägga en ångspärr på detta skum? och sen fylla på med cellulosaisoleringsplattor och sen vindpapp?
Eller riskerar jag fukt i skumisoleringen om jag gör så?
Hur ska jag göra istället? Hjälp!

Hej!
Det är alltid en risk med att modifiera gamla hus med en modern lösning med hänsyn till risk för fukt t.ex.
I ditt fall känns det ju spontant som att det sprutade skummet i sig bör fungera som ångspärr/broms.

Kanske är det idé att testa med en del av golvet för att utreda om det fungerar/ger önskad effekt?

Vad har ni får ursprunglig isolering i golvet? Hur tjock? Det kan även vara köldbryggor som leder in kyla utifrån då gammal spånisolering sjunkit ihop tex. Undersök noga så ni inte jobbar i onödan.

Vi har ingen isolering i golvet idag. Någon tidigare ägare har av okänd anledning tagit bort det eller så har det aldrig funnits. Så ni förstår ju att man behöver göra detta... :)
Jag tänker att jag vill använda isolering av typen som andas just för att det är ett gammalt hus. Egentligen vill jag inte ha plast i huset, vi har ju ingen ångspärr någon annan stans. Men tror ni att vi kan isolera utan det?

Ok. Vindpapp är inte helt tät, det går bra att ha i botten tex, med cellulosaskivor i facken.

En möjlig väg skulle kanske kunna vara en ångbroms. Jag tror ni får testa er fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.