Nu då det blivit kallare har jag satt igång värmelementet i garaget, också så mörkt nu att solfångaren inte ger något längre. Men garageporten som är en såndär man lyfter upp så är nog en värmetjuv, den har isolering innuti men den är ju omgiven av ett metallskal på utsidan och den känns riktigt kall då man går nära och speciellt om man lägger handen på den. Jag har försökt täta alla luftläckage på sidan och vid gaveln ovanpå med isolering osv.

Men själva porten är kall, jag funderar om det vore värt att tilläggsisolera den, jag har sånahära frigolitskivor jag funderar om man kunde skära till och fästa på insidan av dörren och då täcka majoriteten av metallytan med frigolit istället. Vad tror ni om det, skulle det hjälpa, är det nån som gjort liknande?
 
Täcker du med frigolit så kommer ju luften inte komma i kontakt med kalla metallen och då ej kylas ner lika mycket.
 
Jo det var min tanke också, undrade bara ifall det var korrekt tänkt, värt mödan typ? Eller några andra fallgropar man inte tänkt på.
 
Jag har isolerat ett par garageportar genom att såga bort panelen på framsidan! Från början var det bara wellpapp som höll ihop panelerna på ytter- och innersidan och knappast att det isolerade något.
s%u002525C3%u002525A5ga+h%u002525C3%u002525A5l+d%u002525C3%u002525B6rr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag plockade bort all wellpapp och limmade fast två lager frigolit och satte sen spårad plywood på framsidan.
 
De här portarna lär vara isolerade på insidan med typ frigolit eller något. Men metallkonstruktionen gör ju att det hela är ganska ineffektivt.

Det är en Richards-Wilcox dörr av något slag, vet inte om märket är bra eller dåligt.-
 
Hur gick det, isolerade du din port?

DennisCA DennisCA skrev:
De här portarna lär vara isolerade på insidan med typ frigolit eller något. Men metallkonstruktionen gör ju att det hela är ganska ineffektivt.

Det är en Richards-Wilcox dörr av något slag, vet inte om märket är bra eller dåligt.-
 
Nej det blev inget permanent, några år har jag istället haft ett par frigolitskivor mot porten på golvet som jag tror hjälpte litet. Men de senaste året orkade jag inte med det, så bökigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.