Bor i ett Anebyhus byggt 1977, gubben som byggt det trodde det var 100mm isolering i väggarna.

Vinden är tilläggsisolerad med 25cm lösull efter alla konstens regler med luftspalt osv. Men med dagens elpriser vill jag göra mer för att slippa bli ruinerad de närmsta 10åren innan vi fått vettigare alternativ till energiförsörjning.

Om jag tänkt börja tilläggsisolera kortväggarna där jag varken har fönster eller något som stör hur gör jag på bästa sätt så jag ej får problem med fukt osv.

någon som vet hur Anebyhus gjorde med isolering 1977 som kan ge mig mer kött på benen så jag slipper riva nån vägg för att kolla?

45mm isolering gör väldigt lite så man hade velat ha minst 70mm men läser man på nätet säger de flesta Max 33% av isoleringens tjocklek.

Slipper jag problem ifall jag river gipsen på väggarna och drar bort fukt/ångspärren och bygger på med mer isolering på det eller har ni några andra tips?

känner mig sjukt stressad över detta med elräkningen i vinter så vill sätta igång redan igår men vill ej göra nåt dumt som skapar mer problem

• Gilla
Morfar68
  • Laddar…
A Asse_softberg skrev:
Bor i ett Anebyhus byggt 1977, gubben som byggt det trodde det var 100mm isolering i väggarna.

Vinden är tilläggsisolerad med 25cm lösull efter alla konstens regler med luftspalt osv. Men med dagens elpriser vill jag göra mer för att slippa bli ruinerad de närmsta 10åren innan vi fått vettigare alternativ till energiförsörjning.

Om jag tänkt börja tilläggsisolera kortväggarna där jag varken har fönster eller något som stör hur gör jag på bästa sätt så jag ej får problem med fukt osv.

någon som vet hur Anebyhus gjorde med isolering 1977 som kan ge mig mer kött på benen så jag slipper riva nån vägg för att kolla?

45mm isolering gör väldigt lite så man hade velat ha minst 70mm men läser man på nätet säger de flesta Max 33% av isoleringens tjocklek.

Slipper jag problem ifall jag river gipsen på väggarna och drar bort fukt/ångspärren och bygger på med mer isolering på det eller har ni några andra tips?

känner mig sjukt stressad över detta med elräkningen i vinter så vill sätta igång redan igår men vill ej göra nåt dumt som skapar mer problem
Är det plast i väggen så bör du nog riva bort den innan du lägger på mer inifrån.
Plasten skall ju hindra att fukt tränger in i isoleringen och kondenserar där, oich är den kvar riskerar du ju att skapa den perfeka förutsättningen för att fukt kommer inifrån, tränger in genom den nya isoleringen och sedan kondenserar mot den plast som sitter där. Sitter det dessutom trä eller gips (med papp) i den gamla innerväggen vid plasten så har du ju organiskt material där också...
Detr är väl därför man rekommenderar max 33% extra - för att inte skjuta kondenseringspunkten precis dit.
Men river du den gamla plasten och sätter en ny ångspärr inne så bör du ju minska risken att få in fukt i konstruktionen.
Att bygga på innerväggen med 70mm plus ger ju en del andra effekter. Även om fönster inte finns p åden så är det kanske el som skall dras om tex ?

Sen är frågan hur mycket det hjälper att bara göra gavlarna om långsidorna lider av dålig isolering...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.