Hej,
Enplanshus från 70 talet. Tvättstugan är inte renoverad och i stort sett original. Är självdrag med direktverkande el, viss mekanisk frånluft då vi har en intellivent i badrummet som går konstant.
När vi flyttade in för ett år sedan hade väggventilen ett flexibelt rör monterat med en fläkt fastsatt som inte var inkopplad och den var igensatt med ludd, med andra ord så användes den aldrig av förra ägare. Jag gjorde rent röret, tryckte in det i väggen (så röret går från ventilen på utsidan,genom väggen och till ventilen på insidan)och satte en ordentlig väggventil istället och tänkte det kunde användas som tilluftventil (se bild).
Det finns även en frånluftventil i taket. Men nu till min fundering, på vintern blir det ganska kallt där inne och är lite orolig när man kör torktumlare och tvättmaskin ifall kondensation kan uppstå? Nu har vi alltid dörren öppet till tvättstugan så det tillför värme och ventilation från omgivande utrymmen.
Enplanshus från 70 talet. Tvättstugan är inte renoverad och i stort sett original. Är självdrag med direktverkande el, viss mekanisk frånluft då vi har en intellivent i badrummet som går konstant.
När vi flyttade in för ett år sedan hade väggventilen ett flexibelt rör monterat med en fläkt fastsatt som inte var inkopplad och den var igensatt med ludd, med andra ord så användes den aldrig av förra ägare. Jag gjorde rent röret, tryckte in det i väggen (så röret går från ventilen på utsidan,genom väggen och till ventilen på insidan)och satte en ordentlig väggventil istället och tänkte det kunde användas som tilluftventil (se bild).
Det finns även en frånluftventil i taket. Men nu till min fundering, på vintern blir det ganska kallt där inne och är lite orolig när man kör torktumlare och tvättmaskin ifall kondensation kan uppstå? Nu har vi alltid dörren öppet till tvättstugan så det tillför värme och ventilation från omgivande utrymmen.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Det vanliga numera är att man bara har frånluft i tvättstugor och att luften kommer in till tvättstugan från rummet på andra sidan tvättstugedörren. Frånluften i tvättstugan ska alltså hjälpa till att ventilera resten av våningsplanet. En Intellivent eller liknande i tvättstugan kan alltså vara bra.
Tack för svar. Nyfiken fråga,varför har man numer endast frånluft?
Om man nu i mitt fall ska installera en intellivent, då antar jag att jag måste göra det på båda. Annars blir det väl undertryck och den drar in från den andra ventilen?
Om man nu i mitt fall ska installera en intellivent, då antar jag att jag måste göra det på båda. Annars blir det väl undertryck och den drar in från den andra ventilen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Jag vet inte om det någonsin har varit vanligt med både till- och frånluft i tvättstugor. Om man går tillbaks till tiden när man hade en oljepanna i källaren så behövde den så mycket tilluft att det var vanligt att ha stora tilluftsventiler i pannrummet och i närliggande rum för att det skulle räcka till.
Du stänger lämpligen av den ena.
Jag ser nu på utsidan att det ser ut som att väggventilen är installerad i efterhand så den är nog inte original. Så då stämmer det som du skriver att det varit endast frånluft från början.BirgitS skrev:Jag vet inte om det någonsin har varit vanligt med både till- och frånluft i tvättstugor. Om man går tillbaks till tiden när man hade en oljepanna i källaren så behövde den så mycket tilluft att det var vanligt att ha stora tilluftsventiler i pannrummet och i närliggande rum för att det skulle räcka till.
Hur som, då det är en tallriksventil i taket, skulle det räcka att skruva den till helt stängt läge och sätta en intellivent på väggventilen? Eller behöver man plugga igen permanent?
Funderar lite på vad som kan vara bäst att sätta intelliventen på. Då det finns befintlig kanal som leds upp på taket istället för en väggventil så transporterar ut luften på fasad så kanske man ska använda den i taket.
Min fråga är ifall jag kan montera fläkten direkt på kanalen där tallriken tidigare suttit eller om jag måste ha något tillbehör för att få dit fläkten så jag kan köpa det samtidigt?
Min fråga är ifall jag kan montera fläkten direkt på kanalen där tallriken tidigare suttit eller om jag måste ha något tillbehör för att få dit fläkten så jag kan köpa det samtidigt?
Produkter som diskuteras i tråden