Tigersågen är naturligtvis inte det normala valet för fina snitt, men tigersågblad för riktigt cleana snitt i trä istället för det vanliga köttandet, finns det? Behöver vara minst 200mm långt.

Alternativt, går det att hitta så långa blad till sticksågen?

En tigersåg är väl nästan bara ett demoleringsverktyg, ingen precision!

Vad sägs om en vanlig fogsvans eller kanske en japansåg?

Både tiger och sticksåg kan ge fina snitt bed ett lämpligt blad men det brukar inte hjälpa då de inte blir tillräckligt rakt

blad för metall ger fint snitt...

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Tigersågen är naturligtvis inte det normala valet för fina snitt, men tigersågblad för riktigt cleana snitt i trä istället för det vanliga köttandet, finns det? Behöver vara minst 200mm långt.
Vad ska du såga, lättare att kunna ge förslag om man vet vad som ska göras?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
blad för metall ger fint snitt...
Bra tips tack det ska jag testa!

nanowire nanowire skrev:
Både tiger och sticksåg kan ge fina snitt bed ett lämpligt blad men det brukar inte hjälpa då de inte blir tillräckligt rakt
Eftersom du verkar ha hittat tigerblad som ger fina snitt så kan du väl länka?

P Pettttter skrev:
Bra tips tack det ska jag testa!
vill du vara mer noga så målartejp runt objektet och såga i mitten av det så är risken för splitter något lägre

HogeN HogeN skrev:
vill du vara mer noga så målartejp runt objektet och såga i mitten av det så är risken för splitter något lägre
Najs tack!

Som tagits upp i tråden, vad är det du ska såga och vilket träslag?
Även om du hittar ett blad som är långt nog har jag svårt att se att det skulle bli rakt/vinkelrätt med sticksåg eller liknande.

P Pettttter skrev:
Eftersom du verkar ha hittat tigerblad som ger fina snitt så kan du väl länka?
Om jag mindes skulle jag kunna det men tyvärr. Leta efter blad med tandning liknande kaptandning på japansk dragsåg.

Som nanowire skriver ger metallblad "fina" snitt men det är väldigt svårt att såga rakt

Jag gillar milwaukee blad till tigern, torche bladet har hög rygg för bättre styrning

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.