7 850 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Tigersåg eller elfogsvans?
Hej,
kan någon tala om för mig vilka slags jobb man gör med tigersåg resp elektrisk fogsvans?
Mitt omedelbara projekt är att såga ur 45x170 mm urtag ur 95mm-stolpar, vilket är i princip omöjligt med min vanliga fogsvans eftersom jag sågar längs med fibrerna istället för vinkelrätt mot. Har då fått för mig att tigersåg alt. elfogsvans skall göra detta lättare.
Verkar som tigersåg mest används vid rivning eller andra jobb där man inte kräver precision. Stämmer det? I så fall är det kanske en elfogsvans jag behöver..
kan någon tala om för mig vilka slags jobb man gör med tigersåg resp elektrisk fogsvans?
Mitt omedelbara projekt är att såga ur 45x170 mm urtag ur 95mm-stolpar, vilket är i princip omöjligt med min vanliga fogsvans eftersom jag sågar längs med fibrerna istället för vinkelrätt mot. Har då fått för mig att tigersåg alt. elfogsvans skall göra detta lättare.
Verkar som tigersåg mest används vid rivning eller andra jobb där man inte kräver precision. Stämmer det? I så fall är det kanske en elfogsvans jag behöver..
Om jag förstått saken rätt, skall du såga ur en 95x95, 45 mm tvärs fibrer, 170 mm längs, 45 mm tvärs. I så fall går det utmärkt med en anständig sticksåg med långt blad, tex en Bosch GST 85 PE. Enl specifikation max sågdjup i trä 85 mm, men det går alldeles utmärkt att såga tjockare.
Man ska tänka på att de flesta fogsvansar som säljs är avsedda för sågning tvärs fibrerna - kapning. De är svåra att klyva med; dvs såga längs fibrerna. Man behöver egentligen ha en särskild klyvsåg. Den har finare tandning och ett lite tunnare blad.
Och en elektrisk fogsvans skulle jag aldrig lägga pengar på. Fungerar bara bra till en sak, kapa block. Dessutom svindyra klingor till det (i princip) enda fabrikat som finns, DeWalt. Köp en klyvsåg (fogsvans) eller kap/ger och kör från båda håll och ta det sista för hand.
Liknande trådar
-
Tigersåg - Makita JR3050T eller Bosch GSA 1100E?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hyra nibbler eller tips på bra tigersågblad
Billig tigersåg eller dyr?
Tigersåg eller Bajonettsåg
Vart köpa Bosch Carbide tigersågsblad eller jämbördiga?
Verktyg, Maskiner & Fordon