Vi köpte ett hus förra året och då var det angivet 999000 i taxeringsvärde totalt. Nu när deklarationen kom så ser jag att de inte hade uppdaterat att de 2017 renoverat både badrum och kök samt att de hade angett att köket har en enkel standard (dvs mer som typ ett pentry) än den normala standard som det har. Detta gör att taxeringsvärdet ökar och lär väl komma upp i cirka 2000-3000 kronor mer i skatt om jag förstått rätt. Nu är det i det stora hela inga gigantiska pengar, men jag känner ändå att den tidigare ägaren inte gjort rätt och att den verkliga totala kostnaden för huset är högre/år än angett.

Mina frågor är egentligen mest för nyfikenhetens skull då jag inte tror vi kommer göra något rent praktiskt med detta: Kommer tidigare ägare öht påverkas av detta, att de haft fel uppgifter i flera år? Hade vi som köpare kunnat upptäcka detta själva - bör man alltså be om uppgifter på om exakt hur standarder o dyl är taxerat innan köp? Hade vi kunnat klaga på detta om vi hade velat?
 
Vad spelar det för roll i slutändan? Hade en korrekt taxering gjort nån skillnad för er? Om ni vill ha det riktigt så taxerar ni korrekt och går vidare med livet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad spelar det för roll i slutändan? Hade en korrekt taxering gjort nån skillnad för er? Om ni vill ha det riktigt så taxerar ni korrekt och går vidare med livet.
Som sagt så är frågorna mest för nyfikenhetens skull. Jag har redan ändrat så att det är rätt enligt hur det faktiskt ser ut med vårt hus. Vi är nya husägare och har inte full koll på reglerna och jag är som sagt lite nyfiken kring hur det funkar. Gå vidare med livet kommer vi att göra oavsett. :)
 
Beror ju på när dom gjorde det, hur mycket det kostade och hur mycket taxeringsvärdet ökat pga detta.
 
  • Skärmavbild av text om fastighetstaxering och deklaration i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uppifrån
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Beror ju på när dom gjorde det, hur mycket det kostade och hur mycket taxeringsvärdet ökat pga detta.
Tack så mycket! :)
 
Det är klart att det kan vara surt om "driftskostnaden" blir 2 - 3000 högre per år. pga detta fusk. Men jag tror inte dte är så mycket att göra.

Men felet borde inte slå så hårt som du skriver. Med nuvarande taxeringsvärde borde din skatt (eller rättare sagt fastighetsavgift), bli 7 500 kr. Den högsta avgift man kan få betala är 8 700 kr. Så du kan max få betala 1 200 mer per år. Och jag tvivlar på att de fel du nämner ökar taxeringsvärdet så mycket att du ens slår i taket.

När vi köpte vårt första hus och första fastighetsdeklarationen kom, så var där flera grova fel, både yta, fönstertyp och några fler saker, som förre ägaren "misstagit sig på". Men man behövde bara skicka in deklarationen om man visste att ngt. var fel. Jag tänkte att så länge jag inte skriver på att den stämmer, så gör jag inget olagligt. På den tiden var ju fastighetsskatten lite värre, typ 20 000 per år. Och med det gamla systemet skulle vi fått betala ca 100 000 i år för vårt nuvarande hus.
 
  • Gilla
Uppifrån
  • Laddar…
Det ska ju nämnas att det finns ingen taxeringskontrollant som åker runt och kollar så man gjort rätt. I slutändan är det nog mest för att en stab med anställda ska ha nåt att göra på nåt kontor nånstans. Och sen är det ju statistik information.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
K
U Uppifrån skrev:
Som sagt så är frågorna mest för nyfikenhetens skull. Jag har redan ändrat så att det är rätt enligt hur det faktiskt ser ut med vårt hus. Vi är nya husägare och har inte full koll på reglerna och jag är som sagt lite nyfiken kring hur det funkar. Gå vidare med livet kommer vi att göra oavsett. :)
På 90 talet och senare försökte jag ändra några fel de hade och som gav mig några poäng för mycket.
Det hände inte ett dugg, de brydde sig inte om att ändra felet, jag tror inte ens att de kollar vad som skickas in.

Sen dess har jag jag inte uppgraderat nån förbättring jag gjort med huset.
På pappret har jag nog fortfarande stampat jordgolv och utedass.
 
  • Haha
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.