93 728 läst · 225 svar
94k läst
225 svar
Tider gräsklippning
Sida 1 av 16
Har försökt googla fram om det finns några lagar om hur dax man får bullra med gräsklippare, lövblåsar, häcksaxar och annat "som låter mycket". I bostadsområde, that is, inte lägenhet. Finns det egentligen?
Det finns inga lagar eller tidsangivelser i vanliga bostadsområden.
Det är sunt förnuft som gäller (för grannsämjans skull).
Har tex. Grannarna småbarn kan det ju vara bra att klippa gräset innan dom små ska sova osv.
Det är sunt förnuft som gäller (för grannsämjans skull).
Har tex. Grannarna småbarn kan det ju vara bra att klippa gräset innan dom små ska sova osv.
Prata med era grannar (antar att det är ni som blir störda) fråga vänligt om dom har möjlighet att ändra lite i sin trädgårdsskötsel så ni inte blir störda..
Och det kan ju faktiskt vara så att vissa personer inte har tid att fixa sin trädgård på tider som ni anser är förnuftiga då dom kanske har annat att göra då.
Och det kan ju faktiskt vara så att vissa personer inte har tid att fixa sin trädgård på tider som ni anser är förnuftiga då dom kanske har annat att göra då.
Nej det var faktiskt vi som blev påhoppade med rena personangrepp då vi tog fram klipparen kvart i åtta då solen lagt sig lite. En vänlig fråga hade vi köpt och stängt av omedelbart. Men det här var helt galet.
Så tänkte det är bra att veta vad som faktiskt gäller. Det var andra i området som klippte samtidigt men jag blev så chockad av det aggressiva påhoppet så jag fick inte upp enda rationellt ord i huvudet. Maken klippte klart (efter att han försökt prata med tanten men hon bara gapade) och jag tänkte nu idag bara försöka luska fram vad som gäller egentligen.
Så tänkte det är bra att veta vad som faktiskt gäller. Det var andra i området som klippte samtidigt men jag blev så chockad av det aggressiva påhoppet så jag fick inte upp enda rationellt ord i huvudet. Maken klippte klart (efter att han försökt prata med tanten men hon bara gapade) och jag tänkte nu idag bara försöka luska fram vad som gäller egentligen.
Rent personligen tycker jag inte det är sent..Klipper själv senare om det är för varmt och jävligt.
Synd att ni får skäll i onödan , som sagt var en vänlig fråga löser ju oftast problemen.
Lycka till med er arga granne..
Synd att ni får skäll i onödan , som sagt var en vänlig fråga löser ju oftast problemen.
Lycka till med er arga granne..
Fram till 21 en vardag tycker jag är helt ok. Om någon har orsaker till att inte vilja ha ljudet, arbetar skift, småbarn mm. Tar jag naturligtvis hänsyn till det. Helger har jag inga problem att föra oljud fram till 22.00 eller senare om jag behöver det. Men jag undviker det om jag kan.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Inne i Malmö börjar vi städa gator/torg 05:00 alla dagar, gäller centrum , men ute i villaområdena gäller 07:00 på vardagar, man brukar ej städa gator i villaområdena på helgerna, för mycket parkerade bilar.
Jag tycker generellt 20 är ”ingenting”, 21 i allmänhet ok, och efter 22 bör man inte använda motordrivna verktyg eller banka satan. Sedan tar man så klart hänsyn enligt ovan post.
Jag drar mig för att köra cirkelsåg eller liknande utomhus efter 21. De hörs ju flera kvarter ..
Jag drar mig för att köra cirkelsåg eller liknande utomhus efter 21. De hörs ju flera kvarter ..
Bästa svaret
Suck!
Griniga grannar.
Vi har köpt en batteriklippare o den hörs knappt någonting. Vill ni vara schyssta o klippa sent så satsa på en sådan om ni inte kan komma helt överens. Jag blev positivt överraskad.
Är grannarna griniga, otrevliga o oresonliga så behåll bensinaren. Klipp när du känner för det o det passar dig bra, oavsett om det är klockan 05 eller 01 på dygnet. De kan bara klaga, i övrigt inget mer.
Det är bara samvetet som sätter stopp.
Inget jag rekommenderar givetvis.
Bättre att ha en bra dialog, men ibland funkar inte det o man surnar till.
Griniga grannar.
Vi har köpt en batteriklippare o den hörs knappt någonting. Vill ni vara schyssta o klippa sent så satsa på en sådan om ni inte kan komma helt överens. Jag blev positivt överraskad.
Är grannarna griniga, otrevliga o oresonliga så behåll bensinaren. Klipp när du känner för det o det passar dig bra, oavsett om det är klockan 05 eller 01 på dygnet. De kan bara klaga, i övrigt inget mer.
Det är bara samvetet som sätter stopp.
Inget jag rekommenderar givetvis.
Bättre att ha en bra dialog, men ibland funkar inte det o man surnar till.