Hej, hej

Om vi tänker oss en 2-plansvilla á 160kvm som är stomrest = tätt i tak och låsbart (som jag tror t.ex. Fiskarheden beskriver det).
Vad uppskattar ni då att det tar för två (inte helt obegåvade, men inga snickare/målare) att färdigställa detta hus?
Dessa båda arbetar 40h/vecka.
Jag tänker mig då följande moment (men glömmer kanske något?):
- Isolera huset
- Ytterpanel + måla densamma
- Lägga takpannor (=göra klart taket)
- Bygga innerväggar + innerdörrar
- Spackla, tapetsera/måla väggar
- Måla och sätta upp lister
- Sätta upp innertak (träpanel)
- Lägga golv (laminat och/eller plastmatta)
- Bygga kök, garderober och WC (dock inte kakla, se nedan)
- Dra el och VVS (men inte koppla in)

Vidare så tänker jag mig att man lejer bort:
- Kakling av våtutrymmen (och ev. i köket)
- Inkoppling av el (samt proppskåp, värmeväxlare...)
- Installering av värme
- Plåtarbeten utvändigt (eller är det lätt att göra själv?)

Hmmm, jag har säkert glömt en del, men förhoppningsvis inget stort!?
Exakta tider är naturligtvis omöjligt, men pratar jag om t.ex. 2mån, 6mån eller 12mån för dessa båda (=jag och min bror :) )?

Jag har läst lite om de som jobbar heltid och sliter (stackare...) men tänker mig istället ta ledigt för att jobba lite intensivare.

P.S. Finns redan svaret på forumet räcker såklart en länk, men jag har inte funnit något :( D.S.

Vi håller på med det. Vi beställde stomrest.

Vi lejde bort en hel det efteråt för att vi båda jobbar och man orkar inte jobba dygnet runt.
Det tar mycket längre tid än var man tror från början.

Vi har kaklat och lagt klinkers i tvättstugan. Klinkers i köket och hallen. Monterat väggar och gipsat.
Det som tar tid är koordinering av alla andra hantverkare som ska göra sitt. VVS, el, värme, montering av kök, etc.

T ex när du ska ha en el-installation, kan du bara ha gips på ena sida av väggen och inget i taket.

Sen när elen är draget kan du börja med att gipsa resten. Detta gör att det bromsar ganska mycket.

Du kan räkna med minst 6 månader för att ha det tillräkligt klart för att flytta in och fortsätta bygget.
Så har vi gjort.

Håller med. Vi trodde naivt att när vi fått upp stommen, isoleringen, OSB och gips att det mesta var gjort. Det är snarare då allt börjar. Räkna med minst 6 månader. Vårt bygge tog 7-8 månader tills det var inflyttningsbart.

mvh
David

Håller med ovanstående - räkna med minst 6 månader!
För oss tog det 7 månader tills vi kunde flytta in och vi jobbar också heltid båda två. Räkna med att varenda liten ledig tid går åt till bygget, så glöm all annan fritid.... ;)

Tack för era svar! :D
När ni pratar om ~6mån, menar ni då 6mån för 2 personer som jobbar på huset 40h/vecka? = 1 år för en person...

marge: Jobbade ni heltid (med annat) under bygget?

6-7 månader för 4-5 personer heltid. Det beror på hur stort du bygger. Jag tillbringade det mesta av ledig tid inklusive semester på bygget. Lisa var där 10-12 timmar per dag under veckan och 8 timmar per dag lördag och söndag.

mvh
David

marge: Jobbade ni heltid (med annat) under bygget?
Jepp, vi byggde på "fritiden". Men utan hjälp från släkt och goda vänner hade vi inte flyttat in än....

Fan va snabba ni är!!
Vi är inte klara än och stommen stod klar i september 2001... :)
Vi var iofs inflyttningsklara efter ett år och har gjort i princip allt själva.

Håller med, inflyttningsbart minst 6 månader, helt färdigt, kanske hela livet ???

Kul att jämföra med grannen som köpte nyckelfärdigt, 200 m2 färdigt Sävsjöhus ca 12 veckor. Då var de 3 snickare + övriga hantverkare typ VVS, elektriker, plattsättare o.sv, men alla jobbade ju inte samtidigt.

Hmmm, det var attans! :surprised:
Lärorikt (jag är en ständig tidsoptimist!), får ta och ändra lite i tidskalkylen, eller budgetera för 1-2 snickare (kanske båda :) ).

Jag är imponerad av att ni orkar! Men handen på hjärtat, är det någon som ångrar sig?

frasse: Man blir lite impad av den takten... erfarenhet och synkronisering gör således mycket.

P.S. Får också förbereda frugan på att huset kommer att ta "lite" längre tid 8) D.S.

Fan va snabba ni är!!
Vill man flytta in, får man lida pin.*)

mvh
David

*)Gammalt byggarordspråk. Rimmar ganska dåligt när jag tänker efter.

KarlXII skrev:
Fan va snabba ni är!!
Vi är inte klara än och stommen stod klar i september 2001... :)
Vi var iofs inflyttningsklara efter ett år och har gjort i princip allt själva.  
KarlXII
Exakt vad gjorde ni själva??
Var ni där bara på kvällar och helger eller var ni där heltid??

Och vad är "inflyttningsklart"??

Said

Oooojojoj ::)

Aaaajajaj :surprised:

Uuuujujuj ???

Helena med
Sverige Stugan

Ja du, vi har inte gjort så mycket på VVS, bara dragit slangen egentligen, vi har inte byggt den öppna spisen och vi har inte spacklat fallet i badrummet. Och inte kopplat in elcentralen.

Men resten! Eller rättare sagt jag. Frugan har målat en del och stått för markservice. En kompis har varit ute vid <10 tillfällen och hjälpt till att gipsa och fixa också.

Å, en sak till, vi hade golvläggare att lägga laminatet på bottenvåningen. Jag hade vissa problem med limningen så jag tog in ett proffs.  :)

Vi har ett hus till på tomten som vi bodde i under byggtiden. Så det var i princip att hålla på alla lediga stunder.

Precis, men den stora fördelen med att låta det hela växa i maklig takt är att du själv kan lägga in ändringar vartefter samt att du kan välja varenda detalj själv istället för att under några korta möten på ett säljkontor tvingas skriva på någort som du inte har överblick på.

Nackdelen är givetvis att du ligger på ett dyrt kreditiv som drar mer ränta vilket minskar utrymmet för investeringar. Vägt mot att leja bort allt bör du ändå gå på plus i slutänden, om man inte räknar in sin egen tid som en kostnad.

Sen kan man ju lite kaxigt säga att "det här har JAG gjort" när man är klar. Om det blev bra vill säga ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.