Hej alla experter!

fick en bergvärme installerad mellandagarna 2018. Har sedan dess brottats en del med denna VP för att komma tillrätta med driftssäkerheten. Tyvärr får jag dålig återkoppling från installationsfirman som troligen tycker jag är jobbig för alla larm och problem som jag haft :)

Huset är på 250 kvm med 200 kvm golvvärme och resterande 50 kvm är radiatorer.
De sistnämna 50 kvm är gammal platta på mark, så där krävs lite mer värme i element för att få en behaglig inomhustemp.

Efter installationen av VP så duggade HP larmen tätt, jag luftade kontinuerligt systemet - i den stora omfattningen att jag till slut monterade kulventiler och slang så jag slapp stå med hinkar...
Initialt va installationsfirman snabba på att komma och göra justeringar, men efter att de slutförde installationen med frikylan kring påsk 2019 så blev intresset att komma tillbaka svalare. Den tekniker jag haft direktkontakt med slutade svara och jag fick gå via ägaren med problemen.

Hur som haver, jag är inte bitter - jag vill bara få allt att fungera!!! Så därav vänder jag mig till er experter.

Bra att veta; innan golvvärmen sitter det en shunt som shuntar fram 45gr vatten. Elementen går direkt på framledning.
Jag har sedan tidigare installerat upnor-system med rumstemperaturgivare på golvvärmen för att vissa rum inte skall bli för varma (1st sovrum samt kontor). Master badrum (20 kvm vån 2) har jag skruvat av upnor's styrdon så där är det full framledning konstant. jag har gärna svalare (läs inte kallt) på våning 2, annars blir det väldigt varmt våning 2 vintertid. O att köra frikylan vån 2 vintertid känns som en dålig kompromiss.

Totalt har kompressorn gått ca 2500 timmar och elpatronen har gått ca 240 timmar - ca 10% (elpatronen hoppar igång när HP utlöser)

Larmen om HP kommer lite oregelbundet, vissa perioder (läs veckor) kan det fungera finfint medan vissa dagar kan det komma HP larm ett par ggr/dag. Vad jag förstår så blir inte VP av med värmen och då får man HP.
Angiven temp på pannan är 20gr, så jag har inte direkt trimmat upp värmen.
Jag har pratat med installationsfirman och de funderade på att sätta en Thermia rumsgivare i huset (där vi har golvvärme), så VP förstår att det inte behöver produceras värme - men hur blir det då med 50kvm radiatorer?
Slutar då värmen att strömma till även där? De har också varit inne på att installera en 100l utjämningskärl så VP har mer att jobba mot. Hjälper det mig?
Jag har noterat att varje gång vi eldar i öppna spisen på vån1 så kommer HP - logisk om VP inte blir av med värmen, men jag känner att jag vill kunna använda min kamin höst/vinter.
Skärmvisning av en värmepumps alarmlogg med flera högtrycksvaktlarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har jag googlat runt lite på hur värmekurvor framledning/retur ser ut hos er som har bergvärme. Nedan finner ni hur min värmekurva ser ut.
Skärmvisning av värmesystemets värmekurva med ovanliga framlednings- och returtemperaturförändringar.
Skapa konto
Skärm med värmesystemets driftdata och temperaturkurvor för retur och framledning.
Skapa konto
Skärmdump av värmesystemets gränssnitt som visar en graf med framledning och returtemperaturer över tid.
Skapa konto

Jag (som lekman) tycker det är lite udda att returen inte studsar upp mer i förhållande till framledningen. Tidigare jag kollat på returtempen så har den aldrig varit över 33 grader.

För någon vecka sedan upptäckte jag att kompressorn va tvungen att kylas ned innan start, så då började googlandet på detta fenomen...
Display av värmepumpens driftdata som visar temperaturinformation och inställningar för framledning och kylsystem.
Skapa konto

Fick ingen klarhet i om det va normalt eller inte? Någon som vet eller kan förklara?
När bilden togs så hade jag varit i garaget ett par timmar och noterat innan kompressorn gick igång så gjorde klockan med element en nedräkning.

Bifogar även en bildserie på driftdata samt värmekurva som är tagna efter varandra, så ser ni lite mer sammanhängande kurvorna och data - kanske ni ser något som jag inte ser?
Skärmvisning av värmesystemets värmekurva med ovanliga framlednings- och returtemperaturförändringar.
Skapa konto
Display av värmepump med driftdata indikerande temperaturer och status för behovsberäkning.
Skapa konto
Skärm på värmepump som visar driftdata med temperaturer för fram- och returledning samt köldbärare.
Skapa konto

Tacksam för era tankar och idéer.

Du har för lågt flöde i värmesystemet, kan bero på inkopplingen av golvvärmen. När du eladar stängs ytterligare radiatorer/golvslingor. Hur är shunten till golvvärmen inkopplad? En tvåvägsventil stoppar flödet helt. Det första enkla att göra är att sänka kurvan så flödet ökar. för att gå vidare behövs mer info

Givarfel? Är nog svårt att få ut så hög temp med kompressorn. Eller kör den på elpatron på bilden med den höga framledningstemperaturen?
Kan man delta styra kompressorn? Ingen knas där att den står högt?
Kan ingenting om Thermia.

Det där är ju helt åt helvete. Framledningstemp på närmare 70grader och 30 grader delta.
Värmepumpen blir ju inte av med värmen
Du måste absolut ha ett stort utjämningskärl.
Men vad har du på för värmekurva inställd ?
Verkar vara helt obalanserat det där systemet.

Har du termodon på GV och dom stänger p.g.a. annan yttre värmekälla så får VP hicka och löser ut på HP, inget flöde över VP,
Ställ upp alla termoster om det finns på max och justera ner kurvan, vet du vad den står på nu. Lite lusigt att den vill ge så varmt,
har du kollat kastventilen för skift mellan värme och VV, den kan bråka och då får du ut VV i systemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.