Hej på er, jag söker råd angående inställningarna på en Thermia elpanna EPT13 som finns i vårt nyinköpta hus.
Generellt skulle jag vilja veta hur systemet fungerar men min första fråga är hur fasiken vet jag om det finns tillräckligt med vatten på systemet?
Säkringsknappen (cirk.-pump) går lätt att trycka in - inget motstånd. Hur vet jag om denna pump är igång?
Jag "råkade" öppna det gröna handtaget (VENTIUM) och varmvatten forsade ut ur pannan. Vad har denna för funktion?
Jag skulle vilja dra på lite extra värme hur gör jag det enklast? Skruvar jag på radiatorerna eller på pannan.
Övrigt. Även om elpannan backas med 2 stycken luft/luft värmepumpar så är innetemperaturen endast 19 grader kök/vardagsrum. Vi har senaste dygnen haft nattemperatur på minus 3 till minus 6 grader (Skånes inland)) och på dagen inte över nollan. Radiatorerna är enkelrörs och termostaterna står lite olika från frostfritt i sovrum till 5:an i vardagsrum/kök. Ettplanshus.
Bifogar lite bilder. Hoppas inte det blir för rörigt Bilder ligger också här https://photos.app.goo.gl/mY7dt2YdbJ0QgAm63
Tack alla på förhand för att ni lägger ner tid på mina frågor.
/Beeo
Generellt skulle jag vilja veta hur systemet fungerar men min första fråga är hur fasiken vet jag om det finns tillräckligt med vatten på systemet?
Säkringsknappen (cirk.-pump) går lätt att trycka in - inget motstånd. Hur vet jag om denna pump är igång?
Jag "råkade" öppna det gröna handtaget (VENTIUM) och varmvatten forsade ut ur pannan. Vad har denna för funktion?
Jag skulle vilja dra på lite extra värme hur gör jag det enklast? Skruvar jag på radiatorerna eller på pannan.
Övrigt. Även om elpannan backas med 2 stycken luft/luft värmepumpar så är innetemperaturen endast 19 grader kök/vardagsrum. Vi har senaste dygnen haft nattemperatur på minus 3 till minus 6 grader (Skånes inland)) och på dagen inte över nollan. Radiatorerna är enkelrörs och termostaterna står lite olika från frostfritt i sovrum till 5:an i vardagsrum/kök. Ettplanshus.
Bifogar lite bilder. Hoppas inte det blir för rörigt Bilder ligger också här https://photos.app.goo.gl/mY7dt2YdbJ0QgAm63
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack alla på förhand för att ni lägger ner tid på mina frågor.
/Beeo
Finjusteringen är vattentemp ,
När du justerar den , så är det vattnet i elementen som ökar och minskar , inte värmen i huset
normalt står den på noll , är det lite för kallt i huset , så höjer man Ex 2 streck , då blir det 2 grader varmare vatten ut till elementen , men det tar ca 24 timmar innan det märks
kan ta några dagar att komma rätt
Lite att bita i , har du mer frågor så kom tillbaka
När du justerar den , så är det vattnet i elementen som ökar och minskar , inte värmen i huset
normalt står den på noll , är det lite för kallt i huset , så höjer man Ex 2 streck , då blir det 2 grader varmare vatten ut till elementen , men det tar ca 24 timmar innan det märks
Stort tack för ditt svar. Huvudfrågan är om det finns vatten i systemet och om jag tolkar ditt svar rätt så så kan jag fylla på genom att öppna för den gröna kulkranen märkt Ventium och trycket ökar till ca 1 bar, men måste jag inte i så fall stänga någon annanstans?
De två gånger jag har öppnat för denna kran så har pannan börjat hoppa och dansa och varm vatten strömmar ut ur ett "avtappningsrör" på baksidan. När pannan stängs av så slutar dansen, men vattnet strömmar fortfarande ut.
På vänster sida av pannan ner vid golvet finns det ytterligare ett rör med en kulkran (se nedan bild). Röret känns varmt. Kan det vara denna man ska stänga av?
Det kommer vatten ur radiatorerna när jag luftar dem. Åtminstone de jag har testat. Som sagt kan ha tolkat ditt svar fel, hoppas på överseende med detta i så fall. Tack igen på förhand för din tid.
/Beeo
De två gånger jag har öppnat för denna kran så har pannan börjat hoppa och dansa och varm vatten strömmar ut ur ett "avtappningsrör" på baksidan. När pannan stängs av så slutar dansen, men vattnet strömmar fortfarande ut.
Logga in
Skapa konto
På vänster sida av pannan ner vid golvet finns det ytterligare ett rör med en kulkran (se nedan bild). Röret känns varmt. Kan det vara denna man ska stänga av?
Det kommer vatten ur radiatorerna när jag luftar dem. Åtminstone de jag har testat. Som sagt kan ha tolkat ditt svar fel, hoppas på överseende med detta i så fall. Tack igen på förhand för din tid.
/Beeo
Att det låter från pannan är att det blir får högt tryck max 1,5 bar då öppnar säken och släpper ut , den kan göra det tills trycket kommer ner till rätt , även efter sen du stängt ,
När det nu är fullt tryck så kommer det att droppa i röret , när du måste ha varmare vatten i pannan ( det blir kallt ute ) vatten går inte att komprimera och ökar i volym med tempen
inget att vara orolig för , normalt
Mätaren kan visa fel , men det brukar fungera även med 0,5 bar i tryck
Ta ett foto på ett element och termostaten om du har sådan
När det nu är fullt tryck så kommer det att droppa i röret , när du måste ha varmare vatten i pannan ( det blir kallt ute ) vatten går inte att komprimera och ökar i volym med tempen
inget att vara orolig för , normalt
Mätaren kan visa fel , men det brukar fungera även med 0,5 bar i tryck
Ta ett foto på ett element och termostaten om du har sådan
Hej, jag kollade runt på elpannan och undertill sitter det som jag tror kan vara en manuell shunt?krilleman_215 skrev:
Logga in
Skapa konto
Se övriga bilder ovan eftersom jag inte är säker på hur en shunt ska se ut
Tack för hjälpen, Beeo
Svårt att se men det är nog ett rör på baksidan , om du känner på rören samtidigt som du tappar lite varmvatten , så kommer ett rör att bli kallt , för jag tror att den är för att ställa utgående VV
Elpannan sköter värmetempen med att koppla in olika steg på El-patronen i förhållande till
utetempen ( utegivare talar om ) och det är en kurva som ställs i på pannan
den lilla svarta finjustering som jag visat förut
Elpannan sköter värmetempen med att koppla in olika steg på El-patronen i förhållande till
utetempen ( utegivare talar om ) och det är en kurva som ställs i på pannan
den lilla svarta finjustering som jag visat förut
Hej!L Liteavvarje skrev:Finjusteringen är vattentemp ,
Hur många kvm klarar den med? Jag har ett hus med 160kvm!
Liknande trådar
-
Elpanna Thermia Ept 13, 2 av 10 element är kalla
Värme allmänt -
Thermia Elpanna / Element
Värme allmänt -
Thermia Ept13 , (Elvärme)
Värme allmänt -
Thermia elpanna Ept13 D. Kan man ha varmvatten till kranarna och stänga av det som går element?
Värmepumpar -
Elpanna Thermia EPT13 - röd lampa lyser
Värme allmänt