Hej!
jag har en Thermia bergvärmepump som jag sedan igår haft problem med att ett larm går ”larm tillsats löst”.
Har gjort rent filtret flertalet gånger men det fortsätter att fyllas på med ”svarta chiliflakes”.
Har rensat filtret 10 gånger men larmet går ändå och filtret är smutsigt.
Blandat nya radiatorer och gamla gjutjärnsradiatorer.
Endel galvade rör (i mycket bra skick).
Renoverat en tvättstuga för 1 år sedan och inte haft problem förens nu.
Vad gör jag? Bara fortsätta att rensa och hoppas på att det slutar?
Har tryckt på ”T1” knappen för att återställa larmet och även vridit av huvudströmbrytaren 20min och försökt starta om systemet utan framgång.
Larmet löser typ inom 1min ändå.
det svarta ni ser är sånt jag tagit ut från filtret =\
jag har en Thermia bergvärmepump som jag sedan igår haft problem med att ett larm går ”larm tillsats löst”.
Har gjort rent filtret flertalet gånger men det fortsätter att fyllas på med ”svarta chiliflakes”.
Har rensat filtret 10 gånger men larmet går ändå och filtret är smutsigt.
Blandat nya radiatorer och gamla gjutjärnsradiatorer.
Endel galvade rör (i mycket bra skick).
Renoverat en tvättstuga för 1 år sedan och inte haft problem förens nu.
Vad gör jag? Bara fortsätta att rensa och hoppas på att det slutar?
Har tryckt på ”T1” knappen för att återställa larmet och även vridit av huvudströmbrytaren 20min och försökt starta om systemet utan framgång.
Larmet löser typ inom 1min ändå.
det svarta ni ser är sånt jag tagit ut från filtret =\
Redigerat:
Hällvetet skrev:
Hällvetet skrev:
@Hällvetet var sitter filtret? Kan du skicka en bild då jag skulle också vilja rengöra filtret hos oss.
okay! Stänger av Vad är första steget… behöver jag stängaHällvetet skrev:
@Hällvetet Topp! tänker jag rätt enligt följande steg?Hällvetet skrev:
1. loklisera avstängningsventigel
2. stäng av ventilen
3. Behöver inte stänga av VP eller annat ?
4. Bort med locket och där finns en stor "fingerborg" under locket
5. Den sitter fast right? Behöver jag en special tång för att få ut finderborgen?
6. Något annat innan jag gör dessa steg reverse för att sätta tillbaka allt?
7. Finns det några andra filter som man bör känna till? Någon nämnde magnetfilter?
Vi har en Thermia Diplomat TWS 8
Jag stängde av ventilen och sen bröt jag huvudströmbrytaren till pannan.
Du märker om du stängt av rätt ventiler när du börjar lossa på locket, lite vatten rinner ut från själva locket men inte mycket.
Jag pillade bort någon typ av låsring med en kniv ( för att få ut filtret). Du behöver en speciell tång för att kunna sätta tillbaka låsringen men enligt Thermia behöver den inte sitta där om du är försiktig och ser till att filtret sitter rätt innan du skruvar på locket igen.
Magnetfilter är en separat sak som ser till att magnetiten hamnar i ett separat system (tillval som inte är standard).
Du märker om du stängt av rätt ventiler när du börjar lossa på locket, lite vatten rinner ut från själva locket men inte mycket.
Jag pillade bort någon typ av låsring med en kniv ( för att få ut filtret). Du behöver en speciell tång för att kunna sätta tillbaka låsringen men enligt Thermia behöver den inte sitta där om du är försiktig och ser till att filtret sitter rätt innan du skruvar på locket igen.
Magnetfilter är en separat sak som ser till att magnetiten hamnar i ett separat system (tillval som inte är standard).
@Hällvetet Topp! Har du möjligtvis några bilder på före, under och eftermonteringen?Hällvetet skrev:Jag stängde av ventilen och sen bröt jag huvudströmbrytaren till pannan.
Hej. Kan ni visa med bild vart filtret sitter?