Nyligen flyttat till nytt hus och behöver komma underfund med hur pumpen funkar (Diplomat TWS 16). Jag försöker lufta ett element på ovanvåningen men det pyser inte tills det kommer vatten. Det verkar som att den tappar tryck långsamt och så slutar det att pysa. Misstänker att det behöver fyllas på vatten? Stänger av pumpen när jag luftar för övrigt och termostat på max. Pumpen finns i källaren och huset är tre våningar totalt, inkl källaren. Trycket ut i vanliga kranarna är bra oavsett våning.

Expansionskärlet visar på knappt 0,5 bar.

Hur fyller jag på vatten? Om det nu är det jag behöver göra, men oavsett är det bra att veta hur.

Bild 1
Värmepumpsystem i källare med flera kopparrör och blåa vred, inklusive ett svart säkerhetsvred med "- +" markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Det svarta vredet visar "+ <--> -". Just den slingan är den som i sin förlängning går bort till expansionskärlet bakom pannan.
Flera rör med blå vred på en värmepump i källaren. Rören går i olika riktningar och ansluter till pumpen som ska luftas och eventuellt fyllas med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3
Det svarta vredet ovanpå kärlet är säkerhetsventil. Röret som löper ner mot backen är öppet i änden för avrinning.
Expansionskärl med manometer som visar tryck i ett värmesystem, kopparrör och anslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Översta vredet är säkerhetsventil. Avrinningsrör som löper vänster ur bild.
Det undre visar "+ <--> -".
Rörsystem med ventiler och kopplingar i koppartankar på en värmepump installerad i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5
Kopparrör och ventiler anslutna till en värmepump i husets källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En anslutande fråga, är det här trycket vettigt för köldmediet?
Manometer på rörledning ovanför röd trycktank, visar tryck strax under 0,5 bar. Märke: Beulco Armatur AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.