Vi har en 6 kW bergvärmepump Thermia och purmo v4 med designtermostater.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...or-element/designtermostat-purmo-m30/p-168424

När vi installerade pumpen hade vi ännu inga radiatorer på plats. Nu har vi fått upp ett stort (2,3 m långt) och kopplat in på pumpen. Vi har därmed inte fått nån genomgång av pumpen.

När det var kallt fungerade det bra, men det blev inte varmare än 21 grader trots att termostaterna var helt öppna (ska vara 26 grader enligt länk ovan). Vi tänkte det berodde på att elementet inte orkade mer (eftersom det är ensamt än så länge).

Sen blev det varmare och då började pumpen larma för högt tryck. Vi läste lite och förstod att det kunde bero på att "för varmt" vatten kom tillbaka till pumpen, verkade rimligt när den bara försörjer ett element. Vi sänkte framledningstemperaturen nån grad och den har inte larmat igen.

Men... det blir fortfarande aldrig varmare än 21 grader. Elementen är varma på morgonen och sen blir de kalla under dagen. Det är alltså uppenbart att elementen skulle kunna värma mer, men de gör inte det. Jag tycker vi borde ha 26 grader hemma då. Men det går inte över 21.

Vad styr värmen?

På pumpen står "rum 20 grader" och inget behov värme. När jag läser manualen förstår jag det som att det bara används vid rumsgivare vilket vi inte har. Men är det ändå denna temp som ska höjas? Vad är det jag höjer då?

frågan i korthet, hur får jag 26 grader (teoretiskt) inne?
 
Ditt största problem är att VP inte har en möjlighet att göra sig av med värmen och då blir trycket på gasen för högt och pumpen stannar. Ska man ha VP och sedan termostater som styr värmen på elementen är det nästan ett måste att ha en tank som VP kan jobba mot för att sedan ha ett "separat" system som fördelar värmen i huset.
Hur det bör vara kopplat och hur det fungerar borde den som monterat in VP tala om för dig så be om en liten "kurs"
 
Du ska ställa in värmekurvan. Pröva med ett ganska högt värde, t.ex. 40. Ett tips är att kolla värmepumpsforum där finns det många duktiga.
 
Lane skrev:
Vi har en 6 kW bergvärmepump Thermia och purmo v4 med designtermostater.
[länk]

När vi installerade pumpen hade vi ännu inga radiatorer på plats. Nu har vi fått upp ett stort (2,3 m långt) och kopplat in på pumpen. Vi har därmed inte fått nån genomgång av pumpen.

När det var kallt fungerade det bra, men det blev inte varmare än 21 grader trots att termostaterna var helt öppna (ska vara 26 grader enligt länk ovan). Vi tänkte det berodde på att elementet inte orkade mer (eftersom det är ensamt än så länge).

Sen blev det varmare och då började pumpen larma för högt tryck. Vi läste lite och förstod att det kunde bero på att "för varmt" vatten kom tillbaka till pumpen, verkade rimligt när den bara försörjer ett element. Vi sänkte framledningstemperaturen nån grad och den har inte larmat igen.

Men... det blir fortfarande aldrig varmare än 21 grader. Elementen är varma på morgonen och sen blir de kalla under dagen. Det är alltså uppenbart att elementen skulle kunna värma mer, men de gör inte det. Jag tycker vi borde ha 26 grader hemma då. Men det går inte över 21.

Vad styr värmen?

På pumpen står "rum 20 grader" och inget behov värme. När jag läser manualen förstår jag det som att det bara används vid rumsgivare vilket vi inte har. Men är det ändå denna temp som ska höjas? Vad är det jag höjer då?

frågan i korthet, hur får jag 26 grader (teoretiskt) inne?
När pumpen säger att rumstemperaturen är 20 grader, så är det ett beräknat värde. Den räknar på skillnaden i framledningstemp och retur temp, och kan då med skaplig nogrannhet komma fram till vilken temp det är i rummen.

För att reglera det här så skall du i första hand ändra temperaturkurvan, men du kan också ändra önskad rumstemp.
 
Ok, tack för svar. För att sammanfatta, vi ska ringa om en genomgång, men eftersom vi har ca fem element kvar att montera under våren så gör vi det först när allt är på plats, tills dess vill vi bara att det funkar ok.

Att höja värmekurvan var det vi först gjorde men då löste den för högt tryck precis som elmont säger vilket är rimligt. Vi har dock termostaterna helt öppna så vi har inte skruvat ned dem. Ändå slutar de jobba när det är 21 grader i rummet.

Ska testa att höja rumstemperaturen. Nu har vi höjt värmekurvan lite eftersom det är minusgrader ute och vi kom bara upp i 20 grader när elementen jobbade fullt. Men vid 21 grader slutar de nu värma (igen). Skulle vilja ha nån grad varmare eftersom barnen bygger lego på golvet och jag tycker de blir kalla.

Förstår inte vad du, elmont, menar att man inte kan styra med termostater, vi gör ju inte det nu. Men sen kommer vi ju inte vilja ha lika varmt i alla rum heller. Vi kommer vilja ha varmare i rummen där barnen är på golvet, men svalare i kök och sovrum. Det måste man väl styra med termostater, eller?
 
Styr man värmen med termostaterna kommer du ibland att få så lite (inget) flöde över elementen så att VP inte har någon möjlighet att göra sig av med värmen och kommer då att lösa på högtryck. Vill man ha alla termostater aktiva bör man ha en arbetstank som pumpen får jobba mot och sedan ur den tanken ta värmen till elementen. Har man inte det ska man bara använda termostater som maxbegränsare i vissa rum som blir för varma tex sovrum och värmen i huset ska styras av VP styrdator. En annan nackdel med att använda aktiva termostater för att reglera värmen utan tank är att du kommer att få väldigt många stopp och start på VP. det sliter onödigt mycket och kommer att förkorta VP livslängd.
Gå in på Värmepumpsforum.com där finns det en mycket stor kompetens angående VP samt många som med glädje hjälper till.
 
Ingen lysande ide att köra en vp mot 1 radiator även om den är stor så kommer troligtvis flödet bli lågt och deltat högt en arbetstank hade nog varit en bra ide om ni tänker köra länge utan fler radiatorer. Har du koll på hur ofta vp startar/stoppar.
 
Ok,
Men då är det som vi tänkt. Att vi bara ska begränsa värmen i enstaka rum med termostaten.

Vi förstår att det inte är lysande att köra mot 1 radiator och vi ska inte göra det länge, nån månad till. Har ingen koll på start stopp, är det när man hör det går vatten genom radiatorn?

Men jag förstår fortfarande inte hur vi får radiatorn att bli varmare. Men ni menar att det går inte så länge vi inte har fler radiatorer inkopplade? Om man bortser från livslängden på pumpen.
 
Det går att blockera kompressorn och köra som ren elpanna det är en bättre lösning i det här fallet då kommer ni få högre temp på radiatorn. Du bör nog inte använda termostater i ett system med endast 6 radiatorer flödet samt vatten volymen kommer bli begränsad välj till en arbetstank och få bra drift på vp eller lämna tillbaka termostaterna.
 
Styrdatorn använder sig bla av temperaturen på stigen (elementvattnet) för att beräkna hur varmt vatten som behövs göras och hur länge VP ska jobba. Stiger temperaturen på stigen för snabbt tror styrdatorn att det inte längre finns nått värmebehov och stannar. Styrdatorn har ju ingen aning om att det bara är ett element som avger värme utan den "tror" att VP jobbar mot ett komplett värmesystem. Sätter man in en arbetstank så får VP den volym som ett värmesystem har att jobba mot och det hela fungerar bra. Som det är nu kommer VP bara att värma elementet under den korta tid VP går med en tank blir elementet varmt även en lång tid sedan VP stannat.
 
En gissning är att vp bryter på hysteres dvs att framledningen blir ett visst antal grader över den beräknade framledningen tror Thermia har 10 grader som standard och den används normalt inte. Att den bryter beror på hur den är installerad med för lite vatten samt troligtvis för lågt flöde och då stiger framledningen snabbt så styren hinner inte reglera enligt integralen som den är tänkt. I stort sett slut på vintern kör på elpatron tills ni gör en komplett installation så kommer vp hålla många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.