Hej!

Har en cirka 12 år gammal Thermia Atria Optimum luft/vatten värmepump som funkat bra i alla år men i våras så fick jag larm om "Lågtryck löst" och sen dess är det något som inte stämmer tror jag.

Ringde då hit en servicetekniker som efter lite funderande valde att byta Shuntmotorn. Även efter han bytt shuntmotorn så larmade den 2 gånger under 2 dygn om "Lågtryck löst" men sedan slutade den larma och körde på som tidigare.

Efter detta blev jag mer orolig så hållit bra koll på värmepumpen, märkte att fläkten ute inte snurrade utan stod alltid still trots att kompressorn gick en hel del om dagarna både för varmvatten och värme.

Ringde då hit serviceteknikern igen (kom dock en annan tekniker) och han körde igång något test och konstaterade att fläkten snurrade fint under testet och det var nog bara för det var varmare väder ute som fläkten inte snurrar. Då jag inte fått några larm heller så tyckte han jag skulle avvakta bara.

Men nu är hösten här och fortfarande aldrig sett fläkten snurra sen i våras när allt började. Nu i veckan har det varit 0-5C grader ute och kompressorn har kört nästan dygnet runt men fläkten har ändå inte snurrat något alls.

Något jag även observerat i veckan är att den kör varmvatten ca 15 timmar per dygn nu när kallare väder kom trots att vi inte är hemma och förbrukar något varmvatten. Värmepumpen förstår jag då det varit kallt ute men vart tar allt varmvatten vägen? (som ett exempel så ökade Drifttiden för Värmepump 21 timmar och Varmvatten 15 timmar under ett 24h dygn när det var 0-5C ute och ingen duschade eller liknande)

Ska såklart ringa hit en servicetekniker igen för att kolla men om någon har någon ide så jag är mer påläst när serviceteknikern kommer igen så uppskattas det. Bifogar även lite bilder som jag tagit i veckan under olika dagar om någon kan se något som inte stämmer. Även en bild på ett kärl som jag tycker gått ner i volym, alltid legat runt halva fullt innan.

Mvh TF

• Display på värmepump visar temperaturinställningar för framledning, returledning, varmvatten, integral, brine in och brine ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en Thermia Atria värmepump som visar temperaturer för ute, framledning, returledning, varmvatten, integral, brine in och brine ut.
    Skapa konto
  • Närbild på displayen till en Thermia Atria Optimum luft/vatten värmepump som visar olika temperaturer som ute, framledning, returledning och varmvatten.
    Skapa konto
  • Kärl anslutet med en kopparledning, innehållet verkar vara under halva kapaciteten, inuti ett hus.
    Skapa konto
Fyll på lite brine till att börja med 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.