Huset är sålt och vi flyttar om några veckor - i den här processen vill man såklart rengöra saker grundligt och jag har länge haft i vetskap att köksfläkten är i behov av en rejäl rengöring, alltså "bakom" filtret där själva motorn sitter. Läste runt lite och hittade en del trådar som rekommenderade ångtvätt.

Sagt och gjort satte jag igång projektet idag - något jag nu i efterhand ångrar bittert. Rengöring i sig gick kanon men när jag sen försökt starta fläkten / belysningen så svarar inte touchpanelen på något. Jag har en "röd plupp" som indikerar att panelen har ström, men det går varken att starta fläkt eller trycka på lampknappen.

Fläkten är förövrigt en Thermex Toulouse. Jag tänkte direkt att nån fukt trängt in och kortslutit något, så jag monterade ner hela belysningsdelen för att komma åt bakom, där sitter i ett kretskort (se bild). Har mätt med voltmeter på inkommande och ström går in, (vilket vore rimligt då jag ser att panelen får ström).

Provade sen att mäta på den vita stora mojängen i bild (som jag googlat upp och konstaterat är en stor kondensator) och där får jag inga utslag alls. Osäker på om jag borde se något med en voltmeter på den dock - kanske är först när allt är igång den får ström/spänning? Hur som helst är det stendött om jag mäter på sockerbiten där den stora vita kondensatorn är inkopplad.

För att addera ännu mer mystik i felsökandet har jag kopplat in och ur panelen för att "prova på nytt" när jag rengjort och torkat ut vad jag ser kan vara fett som ligger lite överallt.. EN av gångerna jag gjorde detta så drog fläkten igång direkt när jag stoppade i kontakten till panelen i kretskortet.. Jag försökte då interagera med touchpanelen, och höja fläkthastiheten men den hoppade tillbaka till hastighet 1 hela tiden och visade också ett "C" på panelen (har för mig C'et betyder att det är dags att rengöra filtret)

Det märkliga är att när jag bröt strömmen igen och upprepade denna processen är allt stendött igen (förutom den röda indikatorn på panelen) - kan alltså inte få fläkten att starta igen eller panelen att svara.. Har försökt säkert 20-30 ggr.

Vad sjutton kan ha hänt? Var inne på säkring men är det en säkring nånstans borde ju jag inte få den här röda indikatorn på panelen, då borde jag inte få ström nånstans tänker jag... Kan det vara touchpanelen? Ja, kanske - men samtidigt svarade den ju kanon den där gången då allt gick igång av en slump.

Noterar att resverdelar kostar tusentals kronor, typ ny panel 5000kr, nytt kretskort 6000kr osv.. känns ju befängt när hela fläktsystemet går lös på 11000 så ska man ens ge sig på att byta något känns det ju som man verkligen behöver veta vad felet kan vara.

Nån som råkat ut för något liknande eller har några tankar / idéer? Mina är tyvärr slut.

Tar tacksamt emot tips!

Vol

Glömde bifoga bild, här är den:
Inuti en elektronisk enhet med synliga kretskort och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Jo vatten o öppna kretskort är ingen hitt så att säga, demontera o torka grejerna, testa nån ugn o max 50 grader.
//Goerana

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
G goerana skrev:
Hej Jo vatten o öppna kretskort är ingen hitt så att säga, demontera o torka grejerna, testa nån ugn o max 50 grader.
//Goerana
Ja, alltså just nu finns ingen fukt kvar, detta gjordes mitt på dagen idag så det har redan stått några timmar, kan inte notera någon fukt i några kontakter eller komponenter (dratt ur och stoppat in alla kontaktdelar)

Ser ut som det sitter någon programmerbar krets på kretskortet. Risken är att den fuktiga ångan på ett spänningssatt kretskort har knäckt elektroniken.

Om all fukt och kondens är borta från kretskort och kontrollpanel men grejorna är döda så står du ev. inför ett hårdvarufel på grejorna.

Kanske försiktigt blåsa med en hårtork på prylarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.