Hej,
vi håller på med källare renovering. Dränering utfördes innan (2020). Nu till min fråga - bilden visar yttertrappan ner till källaren, och det finns ett brunn dar som är inte kopplat till avlop, dagvatten, mm. Som jag ser, det är bara ett hål, som (ser på bilden) fylls med vatten, rinner bort väldigt långsamt, och svämmar över med kraftigt regn.
någon som har sett liknade förut? jag funderar över hur jag ska förbättra det- kanske jag kan bila ner så mycket det går, och lite åt sidan (bort från huset), och sen fylla det hela med makadam? Huset är från 1932, 1,5 plan med källare. Byggt på väldigt lerig mark- gammal sjöbotten utanför Stockholm.
vi håller på med källare renovering. Dränering utfördes innan (2020). Nu till min fråga - bilden visar yttertrappan ner till källaren, och det finns ett brunn dar som är inte kopplat till avlop, dagvatten, mm. Som jag ser, det är bara ett hål, som (ser på bilden) fylls med vatten, rinner bort väldigt långsamt, och svämmar över med kraftigt regn.
någon som har sett liknade förut? jag funderar över hur jag ska förbättra det- kanske jag kan bila ner så mycket det går, och lite åt sidan (bort från huset), och sen fylla det hela med makadam? Huset är från 1932, 1,5 plan med källare. Byggt på väldigt lerig mark- gammal sjöbotten utanför Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade en mycket gammal golvbrunn nere i källaren som fungerade som en golvbrunn bör. Vattnet rann undan vid duschning etc. När dagen kom att renovera så upptäckte vi att det inte fanns någon anslutning någonstans. Om det nån gång funnits ett rör så hade det rostat bort för länge sen. Allt vatten rann rakt ner i gruset/jorden undertill och dränerades bort sakta men säkert.
Vi hade en duschkabin där tillfälligt(innan vi visste) och det luktade lite schampo i gruset när vi väl började gräva.
Vi hade en duschkabin där tillfälligt(innan vi visste) och det luktade lite schampo i gruset när vi väl började gräva.
Vi har liknande på vårt hus byggt -75. Obefintlig stenkista under en gjutjärnsbrunn. Jag löste det med en annan brunn.
Är det lerig jord så kommer det nog inte hjälpa så mycket med makadam heller. Är leran mättad sväljer den inte mer. Med tanke på konsekvenserna av en icke fungerade brunn vid en källartrappa hade jag i ditt fall övervägt att sätta in en ny brunn som leds till en pumpgrop som leder ut vattnet till tex stuprör.
Är det lerig jord så kommer det nog inte hjälpa så mycket med makadam heller. Är leran mättad sväljer den inte mer. Med tanke på konsekvenserna av en icke fungerade brunn vid en källartrappa hade jag i ditt fall övervägt att sätta in en ny brunn som leds till en pumpgrop som leder ut vattnet till tex stuprör.
tack för input. det blir väldigt krångligt att installera en pump dar - svårt att dra el och att hitta ett snygg lösning för ett slang för att ledda vatten bort. Undrar om det finns ett annat förslag?
Ja, men bilden med stående vatten talar också sitt tydliga språk med att vattnet rinner undan mycket långsamt. Du kan inte få en väl fungerade stenkista under de förutsättningarna.
Vattnet måste ta vägen någonstans så om du inte har ett avloppsrör i närheten så är enda chansen att pumpa det.
En källarnedgång utan fungerande golvbrunn är en risk, särskilt i och med hur vanligt det börjar bli att det fullkomligt vräker ner regn under kortare perioder. Då hjälper inga stenkistor i världen, vattnet måste bort. Din försäkring tar sannolikt inte en sådan skada heller om vattnet rinner in genom källardörren.
Jag tycker det ser ut som du har ett perfekt utrymme för en pumpgrop i utrymmet till höger om dörren?
Vattnet måste ta vägen någonstans så om du inte har ett avloppsrör i närheten så är enda chansen att pumpa det.
En källarnedgång utan fungerande golvbrunn är en risk, särskilt i och med hur vanligt det börjar bli att det fullkomligt vräker ner regn under kortare perioder. Då hjälper inga stenkistor i världen, vattnet måste bort. Din försäkring tar sannolikt inte en sådan skada heller om vattnet rinner in genom källardörren.
Jag tycker det ser ut som du har ett perfekt utrymme för en pumpgrop i utrymmet till höger om dörren?
absolut, men ändå svart att lösa ström till pumpen. Finns det batteridrivna pump som fungerar?
Om du har el i huset kan det väl inte vara särskilt svårt att få dit ett uttag?
Du vill inte ha en batterilösning för det där, hur gör du när vattnet forsar ner för trappan och batteriet håller på att ta slut? Eller om pumpen hakat upp sig och dragit ut batteriet?
Personligen tycker jag det är bäst att göra lösningar som jag kan lita på även om vi är bortresta och som kräver så lite underhåll som möjligt. För det är det lätt värt att lägg en hel del tid och engagemang så man bocka av den punkten. Annars kan man lika gärna låta det vara som det är.
Du vill inte ha en batterilösning för det där, hur gör du när vattnet forsar ner för trappan och batteriet håller på att ta slut? Eller om pumpen hakat upp sig och dragit ut batteriet?
Personligen tycker jag det är bäst att göra lösningar som jag kan lita på även om vi är bortresta och som kräver så lite underhåll som möjligt. För det är det lätt värt att lägg en hel del tid och engagemang så man bocka av den punkten. Annars kan man lika gärna låta det vara som det är.
Du ser ut att ha ett sopskåp till höger och alltså gott om plats att göra något ordentligt. Gräv en rejäl pumpbrunn gärna över en meter djup. Helst ska den gå till en stenkista men en enklare lösning är att ha en dränkpump, dra en slang till ett pem 40 rör som leds någonstans där vattnet inte kan rinna tillbaka ner för trappen.
I direkt anslutning till huset kan det ju knappast vara omöjligt att få till en elanslutning för en pump.
Senaste skyfallet gav 65mm på två timmar i södra Stockholm. Ca 1000 hus är översvämmade. Lös detta ordentligt och slipp problem i framtiden.
I direkt anslutning till huset kan det ju knappast vara omöjligt att få till en elanslutning för en pump.
Senaste skyfallet gav 65mm på två timmar i södra Stockholm. Ca 1000 hus är översvämmade. Lös detta ordentligt och slipp problem i framtiden.
tack igen för input. Självklart är ett pump bästa lösningen och så blir det troligtvis. Jag vår mest intresserade om folk hade haft liknade brunnar - det har nog fungerade för 90+ år - ingen översvämning där enligt förra ägaren (som bodde har över 50 år) och jag har aldrig sett att det har blivit så mycket vatten där sen vi har bott har (2 år). jag ska nog gräva och få bort allt vatten och kollar igen om detta är kopplat till något rör som är kanske igensätt - det är inte helt omölgit eftersom vi har rivat och byggt runt omkring där.
Gör ett studiebesök på Enskedefältet. Står fullt med säckar från översvämmade källare på var och varannan tomt efter skyfallet 20210612.
Jag kommer fixa backventil till avloppet och pumpbrunn på tomten.
Jag kommer fixa backventil till avloppet och pumpbrunn på tomten.
Finns det ett rör du kan anlita brunnen till är det såklart det bästa. Vår brunn fungerade i närmare 50 år innan snösmältning med packad is under gjorde att vattnet hittade nya vägar och brunnen inte klarade allt som kom….
Liknande trådar
-
Dålig doft efter slamtömning (inte torra vattenbrunnar)
Vatten & Avlopp -
Djup brunn med gårdspump - automatisk lösning för vattencirkulation?
Vatten & Avlopp -
Torp skänkes mot bortforsling – Sollebrunn
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Borrad brunn läcker från borrtopp
Vatten & Avlopp -
Hjälp med tolkning av risker på besiktning av brunnar och rörledningar
Vatten & Avlopp