1 318 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
TFT skärm.
Har fundereringar på att slänga ut 19" skärmen nu.
Tänkte att jag skulle köpa en TFTskärm, men har blivit varnad att det inte är en så lyckad ide, eftersom jag spelar mycket spel (Quake,Call of duty mm, FPS med andra ord).
Dels så blir grafiken tydligen lidande i lite högre upplösningar samt att det kan bli "eftersläp" i hastiga manövreringar mm.
Någon som bekräfta eller dementera....
Tänkte att jag skulle köpa en TFTskärm, men har blivit varnad att det inte är en så lyckad ide, eftersom jag spelar mycket spel (Quake,Call of duty mm, FPS med andra ord).
Dels så blir grafiken tydligen lidande i lite högre upplösningar samt att det kan bli "eftersläp" i hastiga manövreringar mm.
Någon som bekräfta eller dementera....
Hej.
I början var TFT skärmar inget vidare, hängde inte med i snabba spel osv.
Men nu förtiden är det inga problem, jag har i och för sig inte sett så mycket av 19" så de vet jag inte så mycket om , men tror att det är inga problem.
Men man kommer inte ifrån att en "Riktig" skärm har bättre bild ("djupet" )om man håller på mycket med grafik och så.
Det bästa för dig är att åka till en data butik och testa
för det kan även variera från märke till märke.
/Magnus
I början var TFT skärmar inget vidare, hängde inte med i snabba spel osv.
Men nu förtiden är det inga problem, jag har i och för sig inte sett så mycket av 19" så de vet jag inte så mycket om , men tror att det är inga problem.
Men man kommer inte ifrån att en "Riktig" skärm har bättre bild ("djupet" )om man håller på mycket med grafik och så.
Det bästa för dig är att åka till en data butik och testa
för det kan även variera från märke till märke.
/Magnus
Kolla så att skärmen har så kort responstid som möjligt, då uppdateras bilden snabbar och klassiska LCD-släpningar blir mindre. Hur ok man tycker det är kan ju diskuteras, men det är iaf inte lika bra som en CRT-skärm. En annan sak som kan vara bra att tänka på är att LCD-skärmar har en rekommenderad upplösning som oftast är 1280x1024 för 17" & 19". Om du vill köra en annan upplösning så blir bilden klart lidande. Det funkar alltså inte lika bra att ändra upplösningen som på en CRT.
/Jonte
/Jonte
Om du spelar FPS spel som du säger ska du verkligen se dig om efter en skärm med låg responstid. Responstiden mäts i ms. Finns billiga med 12 ms och lite dyrare med ner till 6 tror jag. Jag spelar en hel del FPS spel online. Att ha en skärm med hög ms är ju som att lägga till motsvarande ms på din ping. Ingen höjdare om man är en kräsen lirare som jag är.
köra fps spel med nåt annat än crt är inte att tänka på om du frågar mig... har än så länge slängt ut 3st tft (låg respons) som jag testat att köra på (2 17" och en 19")
beror nog också på hur känslig man är och så, men märker tydligt i stat på mig om det släpar (hamnar på sämre plats än bland de 3 bästa så fort jag kör på tft :/ )
samsung har ju presenterat oled nu... är framtiden, tänk att slippa titta in i en lampa som det är idag (plasma / crt och lcd)
ska du jobba däremot så är tft det ABSOLUT bästa idag (finns bra tft med hög kontrast för bildbehandling osså)
beror nog också på hur känslig man är och så, men märker tydligt i stat på mig om det släpar (hamnar på sämre plats än bland de 3 bästa så fort jag kör på tft :/ )
samsung har ju presenterat oled nu... är framtiden, tänk att slippa titta in i en lampa som det är idag (plasma / crt och lcd)
ska du jobba däremot så är tft det ABSOLUT bästa idag (finns bra tft med hög kontrast för bildbehandling osså)
Responstiden är mycket viktig och jag har sett billiga skärmar med 25ms. Alltså inget för spel. Enligt vad jag läst i tester så ska det vara ok med värden under 20ms för spel men självklart är det bättre ju lägre värdet är. Har ett par "speltokiga" polare som nyligen fått hem nya hemdatorpaket med skärmar som har 16ms responstid och de är helt nöjda.GordonG skrev:Om du spelar FPS spel som du säger ska du verkligen se dig om efter en skärm med låg responstid. Responstiden mäts i ms. Finns billiga med 12 ms och lite dyrare med ner till 6 tror jag. Jag spelar en hel del FPS spel online. Att ha en skärm med hög ms är ju som att lägga till motsvarande ms på din ping. Ingen höjdare om man är en kräsen lirare som jag är.