A
Har en Samsung Q80b som när man tittar på text tv så varierar texten i ljusstyrka. Texten blir ljusare och mörkare fram och tillbaka. Har paltat på varenda inställning men fenomenet kvarstår. När man tittar på vanliga tv-kanalerna så märks det inte.

Fattar att tvn ska känna av ljuset i rummet och ställa in efter det men ljuset i rummet är konstant. Finns inga inställningar för att slå av något sådant heller vad jag har hittat.

Någon som känner igen problemet?

#tv
Vi har samma problem på vår några år gamla Samsung. Textljuset varierar med ljusstyrkan på skärmen. Har inaktiverat alla "bildförbättrande" och dynamiska inställningar jag kan hitta men får inte bort det.

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
Samsung Q80B har "Local dimming" som innebär att backlighten är uppdelat i 48 fält som man styr ljusstyrkan på för att öka den upplevda kontrasten. På mörka partier minskar man styrkan på backlighten och i ljusa partier ökar man backlightens styrka. Tyvärr får man lite konstiga fenomen i skarvarna mellan ljust och mörkt på bilden. Om man får en kraftig kontrast mitt på en av de 48 backlightfälten, exempelvis vit text på svart bakgrund, blir det ofta så att antingen det vita blir rätt och det svarta lite grått eller tvärt om att det svarta blir svart och det vita inte blir riktigt vitt.

Här finns det tester på de flesta TV med beskrivning av alla funktioner och gradering hur bra de är på olika saker.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80b-qled

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.