Hej, har köpt mig en "testpenna" från Jula och upptäckte till min förvåning att den ger utslag på vissa av mina element.

Jag har eluppvärmning och 400v element blandat med oljefyllda radiatorer och "direktverkande" fläktkonvektorer. Det är 2 av fläktkonvektorelementen som testpennan ger utslag på.

Huset har för det mesta ojordad el, men det är jord till 400v elementen och de har en egen undercentral, trots att undercentralens huvudbrytare är frånslagen så ger det utslag.

Finns det en logisk förklaring, eller ska jag bli orolig att höljet kan vara strömförande och farligt?

Dom där testpennorna ger utslag på allting i stort sett. Totalt värdelösa enligt mig (utom när man ska felsöka julgransslingan eller adventsljusstaken möjligtvis).

Jag älskar min Fluke-testpenna, men man får ju ta resultatet med en nypa salt. Men man får ju helt klart en indikation om det är spänning eller ej.

//Patrik

Dåligt om de inte har känslighetsjustering...

Fast det finns väl ingen testpenna som av fabrikant klart säger att man ska lita på den heller.....om man nu jämför med mer genuina mätinstrument. Det enda dom duger till enligt mig är på sin höjd kolla om säkringar är hela.
Någon gång för ett antal år sen så gick det ut någon typ av skrivelse till elfirmor/elektriker om att dessa pennor inte skulle användas som ett pålitligt instrument i arbetet, om det var ett visst fabrikat (eller fler) och vem som gjorde skrivelsen kommer jag inte ihåg (om jag inte möjligen kom ihåg det i en annan tråd som tog upp ämnet).

Kan det vara så att det sitter en styrkrets i elementet med signal från rumstermostat eller nattomkopplare som får sin ström någon annanstans ifrån?

Redigerat:
Magnetism!!!

Det är den som håller i "pennan" som är uppladdad / fångar upp elfält från omgivningen och då kommer det att flyta en ström genom pennan som den indikerar när man pekar på en skyddsjordad apparat.
När du får en indikering sätt handen på elementet så ska det "pennan" slockna

Kolla med andra skyddsjordade pryttlar.

Skulle säga att det här är fullt normalt.

Protte

Min testpenna piper tom när jag gnuggar den litet mot tröjan.....(polyester/ull)...

ESD-pip!

Såg idag att Flukes penna mer eller mindre garanteras av tillverkaren att fungera så som "vi vill" att den ska fungera, den hade t o m en på/av knapp. Däremot på Phasen så varnades det för att den inte ger korrekt utslag ibland, dels beroende på bakströmmar genom maskiner, mycket kol i kablar och tvinade trådar i kablar osv osv så....ska man ha en väl fungerande penna som är "säker" så kostar det tydligen....

Jag kör med Flukes LVD2 som har inbyggd strömbrytare och ficklampa. Ficklampan måste vara tänd för att det ska gå att kontrollera om det finns spänning med pennan. Jag tycker det är bra, för om lampan lyser så är det större chans att pennan är hel. En kollega däremot tycker att det är dåligt att man måste tända lampan, för att han glömmer bort det och tror att det inte finns spänning. Det är enligt mig perfekt med lyse när man kollar i dosor och mörka mätarskåp om säkringarna är hela. Pennan lyser blått nära spänning och rött när man är riktigt nära. Jag har använt den någon gång för att kolla ungefär vad kablar går i väggar och tak.

Jag kör också med Flukes, fast den äldre modellen utan ficklampa. Jag tycker att den är ganska så pålitlig. Brukar stämma rätt så bra när jag använder den.
När man letar kopplingsdosor så kan man ofta använda pennan. Har man brutit en grupp så kan man mäta mot fasen i dosor om den indikerar eller ej, ger en bra fingervisning om den dosan ligger på den brutna gruppen.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.