2 945 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Testamente - Var förvara
Sida 1 av 2
Hej,
Är det någon som kan rekommendera var man kan förvara sitt testamente på ett säkert ställe?
Vill inte ha det hemma i kassaskåpet.
Tack
Är det någon som kan rekommendera var man kan förvara sitt testamente på ett säkert ställe?
Vill inte ha det hemma i kassaskåpet.
Tack
Allvetare
· Västra götaland
· 9 507 inlägg
När vi skrev testamente hos en jurist behöll de originalet, och gav oss ett antal "vidimerade" kopior som vi spred ut hos släkten. På kopian stod det var originalet förvarades. Nu började juristen iofs ta betalt för tjänsten, så originalet ligger hemma i kassaskåpet... Men att ha kopior utspridda tror jag är en bra idé...
Vitaarkivet kan vara ett vettigt ställe att informera om var testamentet finns. Men det går nog inte att arkivera giltiga testamenten där.
Jag hade lagt testamente, gåvobrev och andra viktiga dokument i ett bankfack i mitt namn. Så länge inte jag ger en fullmakt till någon så kan ingen annan komma åt dem förrän den dagen jag dör och innan bouppteckningen är klar får dödsbodelägarna endast titta vad som finns i bankfacket tillsammans med en bankman och ta kopior på de dokument som behövs för bouppteckningen. Så blir någon missnöjd med det som står i testamentet så kan denne någon inte bränna upp pappret och låtsas som ingenting.
Digitala tjänster för förvaring av testamenten, gåvobrev mm är jag skeptisk till för man vet aldrig hur deras IT-säkerhet ser ut och om de kommer finnas kvar den dagen man går bort. Skulle en bank stänga eller avveckla sina bankfack så får man information om det och kan då välja om man vill öppna bankfack någon annanstans eller förvara papprena på annat ställe. Däremot att skriva i ex Vita arkivet vilka papper som finns vart och i vilka bankfack känns som att det kan underlätta en hel del. Kanske även att spara en kopia av testamenten, gåvobrev, försäkringar mm där bara för att göra det lätt för de efterlevande att påbörja en bouppteckning och redan från början veta ungefär vilka medel som finns i boet och fördelning av dessa. Men att de sen får hämta originalen när allt ska avslutas
Digitala tjänster för förvaring av testamenten, gåvobrev mm är jag skeptisk till för man vet aldrig hur deras IT-säkerhet ser ut och om de kommer finnas kvar den dagen man går bort. Skulle en bank stänga eller avveckla sina bankfack så får man information om det och kan då välja om man vill öppna bankfack någon annanstans eller förvara papprena på annat ställe. Däremot att skriva i ex Vita arkivet vilka papper som finns vart och i vilka bankfack känns som att det kan underlätta en hel del. Kanske även att spara en kopia av testamenten, gåvobrev, försäkringar mm där bara för att göra det lätt för de efterlevande att påbörja en bouppteckning och redan från början veta ungefär vilka medel som finns i boet och fördelning av dessa. Men att de sen får hämta originalen när allt ska avslutas
H hjulia skrev:Jag hade lagt testamente, gåvobrev och andra viktiga dokument i ett bankfack i mitt namn. Så länge inte jag ger en fullmakt till någon så kan ingen annan komma åt dem förrän den dagen jag dör och innan bouppteckningen är klar får dödsbodelägarna endast titta vad som finns i bankfacket tillsammans med en bankman och ta kopior på de dokument som behövs för bouppteckningen. Så blir någon missnöjd med det som står i testamentet så kan denne någon inte bränna upp pappret och låtsas som ingenting.
Digitala tjänster för förvaring av testamenten, gåvobrev mm är jag skeptisk till för man vet aldrig hur deras IT-säkerhet ser ut och om de kommer finnas kvar den dagen man går bort. Skulle en bank stänga eller avveckla sina bankfack så får man information om det och kan då välja om man vill öppna bankfack någon annanstans eller förvara papprena på annat ställe. Däremot att skriva i ex Vita arkivet vilka papper som finns vart och i vilka bankfack känns som att det kan underlätta en hel del. Kanske även att spara en kopia av testamenten, gåvobrev mm där bara för att göra det lätt för de efterlevande att påbörja en bouppteckning och redan från början veta ungefär vilka medel som finns i boet och fördelning av dessa. Men att de sen får hämta originalen när allt ska avslutas
Det finns ingen bra bankfack
Jobbigt om man inte litar på folk. Farmor hade sitt i en låda i sekretären, pappa hade en kopia, på den stod det "orginalet ligger i sekretären". Det ligger för övrigt fortfarande i sekretären, som numera står i min hall.